مقالات پرسفید

چگونه تبلیغ کنیم؟

چگونه تبلیغ کنیم؟

اگر صاحب کسب و کاری هستید، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که چگونه تبلیغ کنم و تجارت خود را گسترش دهم؟ چطور میتوانم فروش خود را افزایش دهم؟ بهترین راه برای تبلیغ تجارتم چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با چگونگی تبلیغات، انواع تبلیغات و راههای جذب مشتری آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.  

تبلیغات چیست؟

تبلیغات استفاده از روش‌های مختلف برای ارسال پیام به مصرف کننده می‌باشد. شامل کلیه وسایل مورد استفاده در جلب توجه مشتریان می‌باشد تا آنها را از یک برند، یک محصول یا یک شرکت آگاه سازند. اهداف اصلی آن تولید، فروش و توسعه مشتریان ثابت است. راه‌های زیادی برای تبلیغات وجود دارد که بسته به نوع تجارت خود می‌توانید از هر کدام از آنها استفاده کنید.

اهداف تبلیغ

  • پیام‌های تبلیغاتی پنج هدف اصلی دارند:
  • دادن اطلاعات
  • افزایش تقاضا برای یک برند یا محصول خاص
  • متمایز کردن نام تجاری یا شرکت از رقبای خود
  • برجسته کردن ارزش یا مزایای محصول
  • افزایش فروش

نحوه صحیح تبلیغ

در اینجا نه قدم برای تعیین نحوه صحیح تبلیغ آورده شده است.

 

1. مشتری خود را بشناسید.

شما نمی‌توانید در مورد نحوه تبلیغ یا مکان تبلیغ تصمیم خوبی بگیرید مگر اینکه بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند.

برای شناخت مشتریان خود باید مشخصات مشتریان خود را بدست آورید. مثلا اینکه مشتریان شما در چه رده سنی هستند، شغل و درآمد آنها چگونه است و اطلاعاتی از این دست. بطور مثال اگر شما یه فروشگاه لوازم التحریر دارید، مشتریان شما اغلب دانش آموزان و دانشجویان هستند. با این حساب شما باید بدانید که کجا تبلیغ کنید، چگونه تبلیغ کنید و از چه جملاتی برای جذب مشتری خود استفاده کنید.  

تحقیقات کافی انجام دهید تا تمامی اطلاعات لازم را کسب کنید. می‌توانید از مجلات استفاده کنید. با افرادی که قبلا این کار را انجام داده اند مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشتریان خود بپرسید که چه چیزی باعث می‌شود که آنها از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. 

راههای آنلاین مانند رسانه‌های های اجتماعی از جمله فیس بوک، توییتر و لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای تبلیغات شما باشند. راههای سنتی تبلیغاتی مانند روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون محلی، مجلات هفتگی و ... همه اینها راههایی برای تبلیغ تجارت شما محسوب می‌شوند. 

 

2- مشتری شما چه انتظاری دارد.

اولین قدم برای برنامه ریزی استراتژی تبلیغاتی موفقیت آمیز، شناخت مشتری است. تحقیق کنید که چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در مشتریان برای استفاده از محصولات و خدمات شما می‌شود. بهترین راه برای جمع آوری این نوع اطلاعات، صحبت با مشتریان است. در اینجا سؤالاتی وجود دارد که می‌توانید با پیدا کردن جواب آنها، می‌توانید شروع به ساختن یک برنامه تبلیغاتی کنید:

  1. آیا این محصول یا خدمات یک خرید یا تصمیم لحظه ای است؟
  2. آیا آنها قبل از خرید محصول یا خدمات، تحقیقاتی انجام می‌دهند؟
  3. آیا تبلیغات بر تصمیمات خرید آنها تأثیر می‌گذارد؟
  4. انتظار دارند تبلیغات برای این نوع محصول یا خدمات کجا پیدا کنند؟ در روزنامه، مجلات هفتگی، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی یا رادیو و تلویزیون.
  5. آیا محصولات و خدمات را به دوستان، آشنایان و دیگر افراد معرفی می‌کنند؟
  6. آیا آنها انتظار دارند نوع محصولی را که ارائه می‌دهید، در فروشگاه‌های اینترنتی موجود باشد؟
  7. آیا آنها قبل از خرید به دنبال کوپن‌های تخفیف هستند؟
  8. آیا آنها به دنبال یک برند خاص هستند؟
  9. آیا آنها به دنبال مکانی مناسب برای خرید محصولات مورد نیاز خود هستند؟
  10. آیا آنها به تبلیغات تلفنی توجه می‌کنند؟
  11. آیا آنها به تبلیغات رادیو یا تلویزیون توجه می‌کنند؟
  12. آیا ویژگی‌های خاصی وجود دارد که آنها هنگام خرید محصول به دنبال آن باشند؟
  13. چه چیز دیگری برای خرید محصول یا خدمات بر آنها تأثیر می‌گذارد؟

از پاسخ‌های این سؤالات استفاده کنید تا به شما در تعیین مکان و چگونگی تبلیغات کمک کنند.

 

3- اهداف خود را برای تبلیغات تعیین کنید.

تبلیغات فرقی با هر چیز دیگری در تجارت ندارد: برای موفقیت، باید برنامه ریزی شود. 

  • با تعیین اهداف بازاریابی و تهیه لیست راه‌های دستیابی به آن اهداف، شروع کنید. 
  • از "افزایش فروش" به عنوان هدف خود استفاده نکنید. 
  • اهداف خود را بر اساس تاثیرگذاری رسانه ای که در آن تبلیغ می‌کنید و توانایی خود در تولید و تحویل محصول تنظیم کنید.
  • اگر قبلاً تبلیغ نکرده اید، با مشاغل دیگر (مشاغلی که رقیب شما نباشند) که تبلیغات انجام داده اند مشورت کنید و از آنها در مورد اینکه کدام تبلیغ اثرگذاری بیشتری دارد بپرسید. 
  • در سایت‌های اینترنتی در مورد تجارت خود تحقیق کنید. 

 

4- برای جذب مشتری مکان مناسب را انتخاب کنید.

مکان مناسب برای تبلیغ یک محصول یا خدمات لزوماً مکان مناسبی برای تبلیغ کالای دیگر نیست. به عنوان مثال مکان تبلیغ برای یک شرکت ساختمانی با مکان تبلیغ برای یک شرکت خدماتی کاملاً متفاوت است. همچنین برای صرفه جویی در هزینه ها، از رسانه ای استفاده کنید که مخاطبان بیشتری دارد.

 

5- جایی که رقبای شما تبلیغ می‌کنند، تبلیغ کنید.

اگر رقبای شما مدت زیادی در رسانه خاصی تبلیغات می‌کنند، به این معنی است که آن رسانه برای تبلیغات کار شما، بهتر نتیجه می‌دهد. با قرار دادن آگهی‌های خود در همان رسانه، می‌توانید مشتریان خود را جذب کنید. 

 

7. با توجه به علایق مشتریان تبلیغ کنید نه سلیقه شخصی خودتان.

تمام عباراتی مانند "ما مفتخریم که اعلام کنیم" را از تبلیغات خود حذف کنید. بیشتر مشتریان شما به آنچه به شما افتخار می‌دهد، اهمیتی نمی‌دهند. مشتریان می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توانید آنها را نسبت به چیزی ترقیب کنید. یا چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید تا مشکلی را حل کنند یا یک نیاز را برآورده کنند.

 

8- از هزینه کم شروع کنید.

کل بودجه تبلیغاتی خود را با یک تبلیغات گسترده هدر ندهید. با بودجه ای کم و محدود شروع کنید و آزمایش کنید ببینید کدام تبلیغات بهتر است و کدام رسانه بهتر جواب می‌دهد. 

 

9. تست و اندازه گیری

یک آگهی تبلیغاتی یا یک روش تبلیغاتی بلیط موفقیت شما نیست. برای اینکه کار تبلیغاتی برای تجارت شما انجام شود، باید تبلیغات خود را آزمایش کرده و نتایج را اندازه بگیرید تا بدانید کدام یک نتیجه بهتری دارد. 

 

انواع تبلیغات

تبلیغاتی موفق است که باعث گسترش محصولات و خدمات شما، جذب مشتری و افزایش فروش شود. اینکه هدف شما ترغیب مشتریان جدید یا راه اندازی یک سرویس جدید باشد، گزینه‌های بسیاری برای انتخاب وجود دارد.

مناسب‌ترین گزینه تبلیغاتی برای مشاغل شما به مخاطب هدف شما و مقرون به صرفه‌ترین راه برای دستیابی به بالاترین بازدهی بستگی دارد. گزینه تبلیغاتی انتخاب شده همچنین باید منعکس کننده محیط مناسب برای محصول یا خدمات شما باشد. به عنوان مثال، اگر می‌دانید که بازار هدف شما مجله خاصی را می‌خوانند، باید در آن مجله تبلیغ کنید.

در اینجا انواع تبلیغات را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 

• تبلیغات آنلاین (تبلیغات دیجیتال)

اگر یک تبلیغ از طریق اینترنت انجام شود، تبلیغ آنلاین محسوب می‌شود. در اکثر وب سایت هایی که بازدید می‌کنید، تبلیغات وجود دارد. زیرا آنها اصلی‌ترین راه درآمد در اینترنت هستند. از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، قرار دادن تبلیغات در وب سایت‌های محبوب و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی است.

 

• تبلیغات لینک شده

شرکت‌ها می‌توانند یک صفحه تجاری ایجاد کنند و محتوا، فیلم‌ها و محصولات را در آن قرار دهند و به میلیون‌ها کاربر لینکدین ارسال کنند.

شرکتها همچنین می‌توانند تبلیغات را در لینکدین قرار دهند که می‌تواند گروهی از کاربران خاص تعلق داشته باشد. به عنوان مثال، اگر در زمینه حسابداری کار می‌کنید، تبلیغی درج می‌شود که فقط کاربرانی که در زمینه حسابداری فعالیت می‌کنند یا دارای مدرک حسابداری هستند، هدف قرار می‌دهد. 

سایر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، مانند فیس بوک و توییتر، برنامه هایی مشابه برنامه‌های گوگل و لینکدین را ارائه می‌دهند. 

 

• تلفن همراه و تبلیغات تلفن همراه

یکی از راههای تبلیغات دیجیتالی از طریق دستگاه‌های تلفن‌های همراه،iPad  و سایر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل با قابلیت اتصال به اینترنت است. روش تبلیغات از طریق موبایل بطور عمده از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت، لینکدین و فیس بوک و ... انجام می‌شود. استفاده از تبلیغات موبایل بعنوان یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطبان جدید روز به روز در حال افزایش است. 

 

• تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی قبلا یکی از بهترین راههای تبلیغ محسوب می‌شد. با روی کار آمدن تبلیغات دیجیتال این نوع از تبلیغات اهمیت کمتری پیدا کردند. به طور معمول، تبلیغات چاپ شامل تبلیغات دوره ای، بروشور، آگهی‌های تبلیغاتی، جزوه‌ها و تبلیغات نقطه فروش، تبلیغات مستقیم با ایمیل و ... می‌شود. اگر خلاقانه و هوشمندانه اجرا شود، می‌تواند راهی خارق العاده برای جذب مشتری باشد. 

 

• تبلیغات چریکی

به عنوان رسانه‌های محیطی شناخته می‌شود. در تبلیغات چریکی که در دو دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زمان و مکان اهمیت زیادی دارد. تبلیغات چرکی نیازی به هزینه زیادی ندارد فقط تنها چیزی که لازم است خلاقیت در طراحی تبلیغ است. مهمترین اصل این روش از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات دهان‌به‌دهان مخاطبین است.

 

• پخش تبلیغات

یکی دیگر از انواع تبلیغات، رسانه هایی مثل تلویزیون و رادیو می‌باشد. تلاش می‌کنند با پخش تبلیغات به تعداد زیادی از مصرف کنندگان دسترسی پیدا کنند. 

 

• تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی همچنین به عنوان تبلیغات خارج از خانه (OOH) نیز شناخته می‌شود. اصطلاح گسترده ای که توصیف کننده هر نوع تبلیغی است که مخاطب آن را بیرون از خانه می‌بیند. تابلوهای تبلیغاتی، پوسترهای ایستگاه‌های اتوبوس، استرابوردها، بیلبوردها، استندها و  تابلوهای بزرگ دیجیتالی در میدان‌ها ی بزرگ جزء تبلیغات محیطی محسوب می‌شوند.

 

• تبلیغات نامحسوس محصولات

قرار دادن محصول، تبلیغ کالاها و خدمات مارک دار در چارچوب یک نمایش یا فیلم انجام می‌شود. مثلا فیلمی که همه در آن از "پپسی" استفاده می‌کنند یا با "فورد" رانندگی می‌کنند. با دیدن این فیلم شما متوجه محل قرارگیری محصول می‌شوید. این فیلم‌ها و نمایش‌ها بودجه ای هنگفت دریافت می‌کنند تا تبلیغ کنندگان به یک جمعیتی هدفمند برسند.

 

خصوصیات متن تبلیغاتی برای جذب مشتری

ویژگیهایی که متن تبلیغاتی برای جذب مشتری باید داشته باشد به شرح زیر است:

  1.  متنی که در تبلیغات نوشته می‌شود نباید بیشتر از 10 کلمه داشته باشد. بدلیل اینکه انتقال پیام طولانی بر روی رسانه ای که مردم فقط برای چند ثانیه می‌توانند بخوانند، امکان پذیر نیست. مثلاً رانندگان با سرعت بالا نمی‌توانند تمام متن را بخوانند.
  2.  متن تبلیغاتی برای جذب مشتری باید مختصر و جذاب باشد. روی مخاطبان هدف خود متمرکز شوید. باید بدانید مخاطب هدف شما کیست تا بتوانید متنی تولید کنید که برای آن جذاب باشد. جزئیات عجیب و غریب را کنار بگذارید و سعی کنید متن ساده و قابل فهمی ارائه دهید. 
  3.  خلاقیت به خرج دهید و از کلماتی استفاده کنید که به در عین سادگی، تجارت و محصول شما را به بهترین نحو معرفی کند.
  4.  احتمالاً تاکنون تبلیغاتی را مشاهده کرده اید که هیچ نام و نشانی ندارند. مخاطب براحتی از کنار این نوع تبلیغات می‌گذرد. بنابراین در متن تبلیغی خود حتما نام تجارتی و محصول خود را مشخص کنید. 
  5.  متن تبلیغاتی برای جذب مشتری باید به گونه ای باشد که احساس خوبی به مخاطب بدهد. مخاطب احساس کند که خاص و واجد شرایط تبلیغاتی اختصاصی است. 

 

نتیجه گیری

تبلیغات یکی از بهترین و موثرترین شیوه‌ها برای معرفی و گسترس کسب و کارها، معرفی محصولات و برندها می‌باشد. اگر بصورت صحیح و اصولی در جهت جذب مشتری انجام شود، می‌تواند در مدت کوتاهی شما را به اهدافتان برساند. باید قبل از تبلیغات بررسی‌های لازم را به عمل آورید. شیوه‌های بسیار زیادی برای تبلیغات وجود دارد که الزاماً همه آنها برای شما مناسب نیست. نوع تبلیغ مناسب کسب و کار خود را پیدا کنید. مخاطبان هدف را شناسایی کنید و تحقیق کنید که کجا، چه زمانی و چگونه تبلیغ کنید. در غیر اینصورت بودجه ای که برای آن در نظر می‌گیرد به هدر می‌رود. 



برخی از مشتریان پرسفید
گروه تولیدی خان گستر - تبلیغات اصفهان
ودینگ سنتر - تبلیغات اصفهان
شرکت شیر خشک نوزاد پگاه - تبلیغات اصفهان
گروه آموزشی پارسه -تبلیغات اصفهان
عکس و فیلم کلاسیک -تبلیغات اصفهان
شرکت داده پردازی سپنتا - تبلیغات اصفهان
شرکت بازرگانی عمران فقیهی -تبلیغات اصفهان
گروه تولیدی فرات پلیمر - تبلیغات اصفهان
مجموعه زنجیره ای هایپر صبا - تبلیغات اصفهان
شرکت بازرگانی حاجی مرادی تبلیغات اصفهان
شرکت - تبلیغات اصفهان falomo
کیمیاگران تغذیه - تبلیغات اصفهان
محصولات غذایی ماهان - تبلیغات اصفهان
فست فود نان و نمک - تبلیغات اصفهان