اگر صاحب کسب و کاری هستید، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که چگونه تبلیغ کنم و تجارت خود را گسترش دهم؟ چطور میتوانم فروش خود را افزایش دهم؟ بهترین راه برای تبلیغ تجارتم چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با چگونگی تبلیغات، انواع تبلیغات و راههای جذب مشتری آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.
تبلیغات استفاده از روشهای مختلف برای ارسال پیام به مصرف کننده میباشد. شامل کلیه وسایل مورد استفاده در جلب توجه مشتریان میباشد تا آنها را از یک برند، یک محصول یا یک شرکت آگاه سازند. اهداف اصلی آن تولید، فروش و توسعه مشتریان ثابت است. راههای زیادی برای تبلیغات وجود دارد که بسته به نوع تجارت خود میتوانید از هر کدام از آنها استفاده کنید.
در اینجا نه قدم برای تعیین نحوه صحیح تبلیغ آورده شده است.
شما نمیتوانید در مورد نحوه تبلیغ یا مکان تبلیغ تصمیم خوبی بگیرید مگر اینکه بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند.
برای شناخت مشتریان خود باید مشخصات مشتریان خود را بدست آورید. مثلا اینکه مشتریان شما در چه رده سنی هستند، شغل و درآمد آنها چگونه است و اطلاعاتی از این دست. بطور مثال اگر شما یه فروشگاه لوازم التحریر دارید، مشتریان شما اغلب دانش آموزان و دانشجویان هستند. با این حساب شما باید بدانید که کجا تبلیغ کنید، چگونه تبلیغ کنید و از چه جملاتی برای جذب مشتری خود استفاده کنید.
تحقیقات کافی انجام دهید تا تمامی اطلاعات لازم را کسب کنید. میتوانید از مجلات استفاده کنید. با افرادی که قبلا این کار را انجام داده اند مشورت کنید. همچنین میتوانید از مشتریان خود بپرسید که چه چیزی باعث میشود که آنها از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
راههای آنلاین مانند رسانههای های اجتماعی از جمله فیس بوک، توییتر و لینکدین و سایر شبکههای اجتماعی میتواند گزینههای مناسبی برای تبلیغات شما باشند. راههای سنتی تبلیغاتی مانند روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون محلی، مجلات هفتگی و ... همه اینها راههایی برای تبلیغ تجارت شما محسوب میشوند.
اولین قدم برای برنامه ریزی استراتژی تبلیغاتی موفقیت آمیز، شناخت مشتری است. تحقیق کنید که چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در مشتریان برای استفاده از محصولات و خدمات شما میشود. بهترین راه برای جمع آوری این نوع اطلاعات، صحبت با مشتریان است. در اینجا سؤالاتی وجود دارد که میتوانید با پیدا کردن جواب آنها، میتوانید شروع به ساختن یک برنامه تبلیغاتی کنید:
از پاسخهای این سؤالات استفاده کنید تا به شما در تعیین مکان و چگونگی تبلیغات کمک کنند.
تبلیغات فرقی با هر چیز دیگری در تجارت ندارد: برای موفقیت، باید برنامه ریزی شود.
مکان مناسب برای تبلیغ یک محصول یا خدمات لزوماً مکان مناسبی برای تبلیغ کالای دیگر نیست. به عنوان مثال مکان تبلیغ برای یک شرکت ساختمانی با مکان تبلیغ برای یک شرکت خدماتی کاملاً متفاوت است. همچنین برای صرفه جویی در هزینه ها، از رسانه ای استفاده کنید که مخاطبان بیشتری دارد.
اگر رقبای شما مدت زیادی در رسانه خاصی تبلیغات میکنند، به این معنی است که آن رسانه برای تبلیغات کار شما، بهتر نتیجه میدهد. با قرار دادن آگهیهای خود در همان رسانه، میتوانید مشتریان خود را جذب کنید.
تمام عباراتی مانند "ما مفتخریم که اعلام کنیم" را از تبلیغات خود حذف کنید. بیشتر مشتریان شما به آنچه به شما افتخار میدهد، اهمیتی نمیدهند. مشتریان میخواهند بدانند که چگونه میتوانید آنها را نسبت به چیزی ترقیب کنید. یا چگونه میتوانید به آنها کمک کنید تا مشکلی را حل کنند یا یک نیاز را برآورده کنند.
کل بودجه تبلیغاتی خود را با یک تبلیغات گسترده هدر ندهید. با بودجه ای کم و محدود شروع کنید و آزمایش کنید ببینید کدام تبلیغات بهتر است و کدام رسانه بهتر جواب میدهد.
یک آگهی تبلیغاتی یا یک روش تبلیغاتی بلیط موفقیت شما نیست. برای اینکه کار تبلیغاتی برای تجارت شما انجام شود، باید تبلیغات خود را آزمایش کرده و نتایج را اندازه بگیرید تا بدانید کدام یک نتیجه بهتری دارد.
تبلیغاتی موفق است که باعث گسترش محصولات و خدمات شما، جذب مشتری و افزایش فروش شود. اینکه هدف شما ترغیب مشتریان جدید یا راه اندازی یک سرویس جدید باشد، گزینههای بسیاری برای انتخاب وجود دارد.
مناسبترین گزینه تبلیغاتی برای مشاغل شما به مخاطب هدف شما و مقرون به صرفهترین راه برای دستیابی به بالاترین بازدهی بستگی دارد. گزینه تبلیغاتی انتخاب شده همچنین باید منعکس کننده محیط مناسب برای محصول یا خدمات شما باشد. به عنوان مثال، اگر میدانید که بازار هدف شما مجله خاصی را میخوانند، باید در آن مجله تبلیغ کنید.
در اینجا انواع تبلیغات را مورد بررسی قرار میدهیم:
اگر یک تبلیغ از طریق اینترنت انجام شود، تبلیغ آنلاین محسوب میشود. در اکثر وب سایت هایی که بازدید میکنید، تبلیغات وجود دارد. زیرا آنها اصلیترین راه درآمد در اینترنت هستند. از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال، قرار دادن تبلیغات در وب سایتهای محبوب و سایتهای رسانههای اجتماعی است.
شرکتها میتوانند یک صفحه تجاری ایجاد کنند و محتوا، فیلمها و محصولات را در آن قرار دهند و به میلیونها کاربر لینکدین ارسال کنند.
شرکتها همچنین میتوانند تبلیغات را در لینکدین قرار دهند که میتواند گروهی از کاربران خاص تعلق داشته باشد. به عنوان مثال، اگر در زمینه حسابداری کار میکنید، تبلیغی درج میشود که فقط کاربرانی که در زمینه حسابداری فعالیت میکنند یا دارای مدرک حسابداری هستند، هدف قرار میدهد.
سایر سایتهای رسانههای اجتماعی، مانند فیس بوک و توییتر، برنامه هایی مشابه برنامههای گوگل و لینکدین را ارائه میدهند.
یکی از راههای تبلیغات دیجیتالی از طریق دستگاههای تلفنهای همراه،iPad و سایر دستگاههای الکترونیکی قابل حمل با قابلیت اتصال به اینترنت است. روش تبلیغات از طریق موبایل بطور عمده از طریق رسانههای اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت، لینکدین و فیس بوک و ... انجام میشود. استفاده از تبلیغات موبایل بعنوان یکی از بهترین روشها برای جذب مخاطبان جدید روز به روز در حال افزایش است.
تبلیغات چاپی قبلا یکی از بهترین راههای تبلیغ محسوب میشد. با روی کار آمدن تبلیغات دیجیتال این نوع از تبلیغات اهمیت کمتری پیدا کردند. به طور معمول، تبلیغات چاپ شامل تبلیغات دوره ای، بروشور، آگهیهای تبلیغاتی، جزوهها و تبلیغات نقطه فروش، تبلیغات مستقیم با ایمیل و ... میشود. اگر خلاقانه و هوشمندانه اجرا شود، میتواند راهی خارق العاده برای جذب مشتری باشد.
به عنوان رسانههای محیطی شناخته میشود. در تبلیغات چریکی که در دو دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زمان و مکان اهمیت زیادی دارد. تبلیغات چرکی نیازی به هزینه زیادی ندارد فقط تنها چیزی که لازم است خلاقیت در طراحی تبلیغ است. مهمترین اصل این روش از تبلیغات شبکههای اجتماعی و تبلیغات دهانبهدهان مخاطبین است.
یکی دیگر از انواع تبلیغات، رسانه هایی مثل تلویزیون و رادیو میباشد. تلاش میکنند با پخش تبلیغات به تعداد زیادی از مصرف کنندگان دسترسی پیدا کنند.
تبلیغات محیطی همچنین به عنوان تبلیغات خارج از خانه (OOH) نیز شناخته میشود. اصطلاح گسترده ای که توصیف کننده هر نوع تبلیغی است که مخاطب آن را بیرون از خانه میبیند. تابلوهای تبلیغاتی، پوسترهای ایستگاههای اتوبوس، استرابوردها، بیلبوردها، استندها و تابلوهای بزرگ دیجیتالی در میدانها ی بزرگ جزء تبلیغات محیطی محسوب میشوند.
قرار دادن محصول، تبلیغ کالاها و خدمات مارک دار در چارچوب یک نمایش یا فیلم انجام میشود. مثلا فیلمی که همه در آن از "پپسی" استفاده میکنند یا با "فورد" رانندگی میکنند. با دیدن این فیلم شما متوجه محل قرارگیری محصول میشوید. این فیلمها و نمایشها بودجه ای هنگفت دریافت میکنند تا تبلیغ کنندگان به یک جمعیتی هدفمند برسند.
ویژگیهایی که متن تبلیغاتی برای جذب مشتری باید داشته باشد به شرح زیر است:
نتیجه گیری
تبلیغات یکی از بهترین و موثرترین شیوهها برای معرفی و گسترس کسب و کارها، معرفی محصولات و برندها میباشد. اگر بصورت صحیح و اصولی در جهت جذب مشتری انجام شود، میتواند در مدت کوتاهی شما را به اهدافتان برساند. باید قبل از تبلیغات بررسیهای لازم را به عمل آورید. شیوههای بسیار زیادی برای تبلیغات وجود دارد که الزاماً همه آنها برای شما مناسب نیست. نوع تبلیغ مناسب کسب و کار خود را پیدا کنید. مخاطبان هدف را شناسایی کنید و تحقیق کنید که کجا، چه زمانی و چگونه تبلیغ کنید. در غیر اینصورت بودجه ای که برای آن در نظر میگیرد به هدر میرود.