blog اصطلاحی در چاپ در حل جدول و طراحی و معرفی شرکتهای تحقیقات تبلیغاتی - کانون تبلیغاتی اصفهان پرسفید

اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ 2

  • تاریخ نشر : آبان ۱۰, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
اصطلاحی در چاپ در حل جدول

در این مقاله اصطلاحی در چاپ در حل جدول و طراحی و معرفی شرکتهای تحقیقات تبلیغاتی توضیح داده است.

می‌توانید به این مقاله سر بزنید: اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ 3

اصطلاحی در چاپ در حل جدول و طراحی

فاصله گذاری دیدگانی

اصطلاحی برای توصیف نوعی آرای حروف (معمولا” حروف بزرگ) برای جلوگیری از ناهمسانی فاصله بین حروف، و ارائه جلوه ای پیوسته، با فضاهای برابر بین هر حرف. همچنین «فاصله حروف بینایی» هم گفته می‌شود.

فتو گرام

نوعی تصویر عکاسی که سایه‌های شیئ را که مستقیما” بر روی کاغذ عکاسی حساس به نور قرار دارد، ثبت می‌کند. دقت و ظرافت زیادی را می‌توان بسته به شفافیت و نیمه شفافیت شیء انتخابی بدست آورد. در شیوة تهیه عکس به روش فتوگرام به دوربین یا فیلم نیازی نیست.

فتو مونتاژ

روش تلفیق یا بر هم نمایی تصاویر عکاسی از منابع مختلف، به نحوی که یک رابطه جدید و جالب بین قطعات مجزا پدید آید.

فوچرا (حروف چاپی)

نوعی حروف چاپی کلاسیک بدون سریف  آلمانی که پل ریز طراحی کرد و نخستین بار در شرکت حرف ریزی بائر ساخته شده (1927 – 1930) این حروف با دارا بودن طیف کاملی از اندازه‌ها و شکل‌های مختلف نوعی کیفیت متمایز هندسی را به نمایش می‌گذارد. از فوچرا برای حروفچینی متن و حروفچینی نمایشی استفاده می‌شود.

فونت

اصطلاحی قراردادی در حروفریزی  فلز مذاب برای یک مجموعه کامل از حروف الفبا مربوط به یک اندازه از حروف چاپی. معمولا” شامل حروف کوچک و حروف بزرگ رومی، حروف بزرگ کوتاه، حروف بزرگ و کوچک ایتالیک، حروف بزرگ و کوچک سیاه، علائم سجاوندی و اعداد است.

در روش حروفچینی نوری، تعریف فونت کاملا” دقیق نیست، زیرا قابلیت کوچک و بزرگ کردن و تغییر شکل حروف، امکان ساخت اندازه‌های مختلف حروف را تا بی نهایت فراهم ساخته است.

کامئو

اصطلاحی برایی هر نوع حروف چاپی که در آن حروف به صورت مجزا و سفید بر روی یک زمینه صلب یا سایه دار نماید داده می‌شود.

کلاژ

روشی که طی آن تکه هایی از کاغذ، روزنامه و پارچه کنار هم چیده و چسبانده می‌شود تا یک ترکیب بندی بدیع را شکل دهد. بسیاری از طراحان و تصویرگران  با بهره گیری از ماهیت اتفاقی کلاژ جلوه‌های پرقدرت  تأثیر گذاری خلق کردند، از جمله اولین مبتکران این روش به ویژه می‌توان از برادران بگاراستاف و کورت شویترز نام برد. سور رئالیسم نیز برای نمایش آشکارتر روابط بصری و تخیلی از کلاژ بهره برد و موفق به خلق میراثی غنی شد که هنوز هم در آثار تصویرسازی، تبلیغاتی و فیلم‌های ویدئویی پاپ مشهود است.

گرم بر متر مربع

اصطلاحی که مواد کاغذ را بر حسب وزن مشخص می‌سازد. این اصطلاح حروف اختصاری «گرم در متر مربع» است.

گروتسک

اصطلاحی که برای توصیف فرم‌های اولیه حروف چاپی بدون سریف متعلق به دهه 1850 به بعد به کار می‌رود. در ایالات متحده از واژه گوتیک برای توصیف حروف چاپی گروتسک نیز استفاده می‌شود.

لایه گذاری

روش پوشش دادن کاغذ یا مقوا با یک فیلم پلاستیکی محکم و شفاف، این فیلم که به روش حرارتی یا فشاری پوشش می‌شود، محافظ با دوامی برای استفاده طولانی مدت از اسناد و بروشورها فراهم می‌سازد.

لتراست

نوعی روش انتقال خشک که به طراح امکان می‌دهد تا عنوان‌ها را خیلی سریع حروفچینی کند. در سال 1960 که برای نخستین بار این روش در بریتانیا رایج شد، به صورت انتقال مرطوب بود؛ یعنی به همان روش «عکسبرگردان» کودکان انجام می‌شد. از آن هنگام به بعد لتراست به سرعت بسط و گسترش یافت و طیف گسترده ای از طرح‌های حروف چاپی و عناصر گرافیکی را عرضه کرد.

مطالعه کنید: اصطلاحات مهم در چاپ و طراحی 1

طیف فزاینده حروف الفبای لتراست هم متأثر از طراحی حروف چاپی بود و هم در تغییر گرایشات چاپ حروف تأثیر نهاد. حروف لتراست، همچنین برای طراحان که با فن آوری‌های جدید رایانه کار می‌کنند، به واسطه تحول نرم افزارهایی همچون «لترا استودیو» و «لترانفونت» برای استفاده در اپل مکینتاش قابل دسترس است.

متراکم (فشرده)

اصطلاحی برای توصیف نسخه متراکم شده یک نوع حروف چاپی با تناسبات استاندارد. حروف مجزا نیز نزدیک به هم قرار می‌گیرند.

متن

متن اصلی یا ماده نوشتاری هر نوع اثر منتشره، که از عنوان یا حروف نمایشی متمایز می‌شود.

مصری

اصطلاحی عام برای طیفی از طرح‌های حروف چاپی از نوع سریف گوشه دار. این حروف که در اصل برای طراحی پوستر و آگهی تبلیغاتی تهیه شده بود، اختلاف ضخامت سریف‌های گوشه دار و خطوط قائم حروف بسیار اندک است. حروف مصری که برای نخستین بار در سال 185 عمومیت یافت، به عنوان «باستانی» هم معروف هستند.

مطالب جدول

حروفچینی اطلاعات آماری به صورت جدول یا ستون .

مقیاس

پهنایی که در آن یک قطعه حروفچینی قرار داده می‌شود، به طور قراردادی به اندازه 12 پونت (پیکا) ام است.

مکتب نیویورک

اصطلاحی برای طراحان مقیم نیویورک که از دهه 1940 به بعد نوعی زبان گرافیکی متمایز امریکایی را ابداع کردند. اگر چه آنان واژگان فرمی مدرنیسم اروپایی را جذب کردند، اما به طور فزاینده تمایزات ارزشی، فرهنگی و شخصیتی ایالات متحده را به نمایش گذاشتند از شاخص‌ترین چهره‌های این مکتب می‌توان به پل راند الوین لاستیگ، برادبوری تامپسون جورج چرنی، آلکسی برودویچ، هرب لوبابین، جورج لوئیس و نیز بنگاه تبلغیاتی دویل دان برنباخ را نام برد.

نامگذاری حروف

(برای حروف فلزی) اصطلاحی قراردادی برای توصیف بخش‌های یک واحد منفرد حروف چاپی فلزی که در روش چاپ برجسته استفاده می‌شود.

نزولی

آن بخش از حروف کوچک لاتین که در زیر خط کرسی یا ارتفاع ایکس ادامه می‌یابد.

واحد نمایش بصری

شبیه دستگاه تلویزیون است و لوله اشعه کاتدی مشابهی دارد، اما معمولا” تفکیک پذیری یا وضوح بهتری را ارائه می‌دهد. معمولا” همراه با یک صفحه کلید استفاده می‌شود و گاه به این مجموعه پایانه نمایش بصری هم گفته می‌شود: گاه این دو اصطلاح را به صورت مترادف به کار می‌برند.

واژه تصویر

نوعی تمهید گرافیکی که در آن برای بیان یک ایده یا جمله از تصویر و نماد به جای کلمه یا هجا استفاده می‌شود. «صدای» تصاویر انتخاب شده، به هنگام تلفظ می‌تواند با اضافه شده یا حذف برخی حروف خاص تغییر کند.

یکسان سازی فاصله حروف، تداخل حروف

اصطلاحی برای تنظیم فاصله ما بین برخی از حروف چاپی خاص به نحوی که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند فضای بین آنها همسان و متناسب به نظر برسد. معمولا” استفاده از تداخل حروف در اتصال دادن حروفی چون VA , TO که فضای مازاد مابین دو حرف به گونه ای است که باید در هم تداخل پیدا کنند تا اتصال بهتری پدید آورند، ضرورت دارد. برنامه‌های تنظیم فاصله بین حروف، از جمله قابلیت‌های یکسان سازی فاصله حروف در اکثر سیستم‌های حروفچینی روی فیلم و حروفچینی رایانه ای موجود است.

اصطلاحات اعداد در چاپ و طراحی

اعداد رومی

نظام رقمی ابداعی رومیان، که مبتنی بر ترکیب نمادها و حروف بزرگ این نظام سرانجام جای خود را به اعداد عربی داد:

1I 8VIII
2II 9IX
3III 10X
4IV 50L
5V 100C
6VI 500D
7VII 1000M

امروز به استثناء مواردی چون عنوان سرفصل‌ها و یا بخش ها، به ندرت استفاده می‌شود.

اعداد عربی

اعدادی که در حدود 500 میلادی نخستین بار در هند ابداع شدند و در حدود 1100 میلادی توسط عرب‌ها به اروپا برده شد. ولی فقط از حدود سال 1400 کاربرد عمومی یافت.

آی بی ام

(سر واژه شرکت بین المللی ماشین‌های اداری) شرکت بین المللی سازنده سیستم‌های اطلاعاتی رایانه ای، که به دلیل تلاش در جهت دستیابی به کمال و وحدت در تمامی نمودهای بصری خود از جمله محصولات، معماری، نمایشگاه ها، فیلم و . . . دارای شهرت است.

برنامه هویت سازمانی شرکت آی بی ام را پل راند با همکاریی الیوت نویز معمار و طراح صنعتی در سال 1956 طراحی کرد، و در ارائهه فعالیت‌های شرکت به عموم موفقییت چشمگیری کسب کرد. دستورالعمل  طراحی پل راند شامل فرم‌های متنوعی از حرف نشانة معروف آی بی ام (با حروف چاپی «سیتی میدیوم» با طراحی جورج ترامپ)، بسته بندی و نظام‌های طراحی نشانه بود.

بنگاه ها و باشگاه ها

اودرمات و سیتی

نام یک دفتر طراحی در زوریخ که در سال 1968 توسط زیگفرید اودرمات (متولد 1926) و روزماری تیسی (متولد 1937) تأسیس شد اما درمات فردی خود آموخته بود. وی در زوریخ با جورج ویتر طراح صنعتی (1944 – 1945) و با هانس فالک طراح و نقاش (1945 – 1948) به کار پرداخت، و سپس مدت سه سال را با بنگاه تبلیغاتی «پاول زورر» گذراند. در سال 1950 که دفتر طراحی خود را در زوریخ دایر کرد عکاسی عنصر مهمی در آثار وی به شمار می‌رفت.

تیسی در مدرسه هنر و صنایع دستی زوریخ آموزش دید (1954- 958) و پس از آن چهار سال به عنوان کارآموز طراحی کار کرد. فعالیت این دو عمدتا” در زمینة طراحی هویت سازمانی، تبلغیات، پوستر و طراحی کتاب متمرکز شد. آثار آنان از فرم گرایی خشک سبک طراحی حروف بین المللی به یک رویکرد سرزنده‌تر و شهودی‌تر متأثر از آموزه‌های پست مدرنیسم تکامل یافت.

آرایش‌های نامنتظره آثارشان با توازنی نامتقارن به بهره گیری از اختلاف ظریف ضخامت حروف و تضاد رنگی شکل گرفته بود. اودرمات چندین نوع حروف چاپی را طراحی کرد که از آن جمله اند حروف «انتیکا کلاسیکا» (1971)، «مارابو» (1972)، «سونورا» (1972)، و «میندانائو»(1975). آنان جوایز بین المللی فراوان کسب کرده اند و آثار خود را در نیویورک (1966)، آلمان(1967،1968،1972،1984) و ورشو (1988) به نمایش گذارده اند. هر دو عضو AGI هستند.

اوکتاو

بنگاه مشاوره طراحی گرافیک مستقر در لندن که در سال 1985 توسط مارک هولت (متولد 1958) همش مویر(متولد 1957) تأسیس شد. هولت در پلی تکنیک نیوکاسل تحصیل کرد و سپس به مدت سه سال به عنوان طراح مستقل در سان فرانسیسکو به کار پرداخت.

مویر در فرهنگستان باس، کورشام آموزش دید و سپس به مدت یکسال تت نظر ولفگانگ وینگارت در مدرسه هنر و صنایع دستی باسل به تحصیل پرداخت. شریک بعدی آنان مایکل بورک «طراح – معلم» انگلیسی ساکن اشتوتگارت بود شرکت &Vo مجله طراحی حروف هشت جلدی خود را به نام اوکتاو (1986 – 1992) را به مثابه واکنشی در برابر سبک مد روز طراحی حروف اوایل دهه 11980 طراحی و منتشر ساختند.

این مجله رویکردی انتقادی و تحلیلی را در مواجه با سنت‌های رایج طراحی انتقادی و تحلیلی را در مواجه با سنت‌های رایج طراحی حروف به خدمت گرفت ود ر شماره‌های متأخر قابلیت‌های فنی و نوآورانه سیستم‌های حروفچینی و صفحه آرایی الکترونیکی عرضه کرد. تأثیر رایانه اپل مکینتاش به ویژه در شماره 7 مجله مشهود است.

&Vo که در آغاز به شیوه‌های مؤثر انتقال اطلاعات گرایش داشت، تغییر حروف را به کناری نهاد تا تصاویر یا «کلمه – تصاویر» نامتعارف خود را تهیه کند. بهره گیری آنان از حروف چاپی بدون سریف و حذف عناصر زائد تزئینی، به روشنی گویای تأثیر پذیری آنان از اصول سبک طراحی حروف بین المللی و فلسفه طراحی مورد حمایت مجله سوئیسی نیوگرافیک دیزاین است.

با این حال تصمیم اوکتاو برای ایجاد بستر نوینی در طراحی حروف با روش‌های رایانه ای در پروژه هایی همچون برنامه هویت سازمان آنان برای شرکت اودن، که یک کمپانی تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی در لندن بود کاملا” مشهود است. اصل اساسی رویکرد طراحی &Vo توجه سفارش دهندگان بین المللی بزرگی همچون شرکت «زاندرزپیپر» در آلمان، «آمریکن اکسپرس، اروپا، موزه «بویمان ون بونینگن» در روتردام و شرکت معماری «نیشن فندر» را به خود جلب کرد.

این مطلب را بخوانید: اصطلاحات مهم در چاپ و طراحی 4

باشگاه دبل کراون

نام باشگاهی بود که الیور سیمون و هربرت فوس در سال 1924 در لندن تأسیس کردند و عضویت آن فقط منحصر به متخصصین و فعالان تولید و طراحی کتاب بود. اعضای باشگاه با هدف «تبادل نظر در مورد چاپ خوب» گرد هم می‌آمدند.

تلاش‌های اولیه آن برای تکامل بخشیدن دو نوع چاپ معروف سال پیش، به دلیل آن که وحدت نظر حاصل نمی‌شد. ناکام ماند. در سال 1989 باشگاه سیصدمین ضیافت شام خود را جشن گرفت.

باشگاه مدیران هنری نیویورک

این باشگاه در سال 1920 و با هدف بسط و توسعه ارتباط تصویری و تدوین استاندارهای خلاق آن تأسیس شد. نمایشگاه سالانه آن با عنوان «تبلیغات و هنر نشریات» یکی از وقایع معتبر ملی محسوب می‌شود که با اقبال فراوان مواجه شده است.

برنامه بهبود طراحی فدرال

در سال 1974، دولت ایالات متحده این برنامه را برای بهبود و ارتقاء تمامی جوانب طراحی در خدمات عمومی پایه ریزی کرد. این برنامه که معماری، تزئینات داخلی، مناظر شهری و ارتباط بصری را در بر می‌گرفت، برنامه بهبود طراحی گرافیک را نیز به مدیریت جروم پرلموتر ترتیب داد.

اولین اداره فدرال که از این برنامه بهره برد، ادارة کار بود، که یک برنامه منسجم هویت سازمانی را با طراحی جان ماسی و مرکز مطالعات پیشرفته طراحی به خدمت گرفت با گسترش برنامه به حدود چهل اداره و بنگاه مختلف، تعداد بیشتری از طراحان پیشرو جذب برنامه شدند. این برنامه موجب شد تا دولت فدرال از استانداردهای بصری بالا و تخصص گرایی طراحی آن گونه که در بخش‌های خصوصیی در جریان بود، بهره ببرد.

برنامه بهبود گرافیک

نگاه کنید به برنامه بهبود طراحی فدرال .

برونو، دو سالانه بین المللی طراحی گرافیک

نمایشگاهی که در سال 1964 تأسیس شد و هر دو سال یکبار در برنو چک و اسلواکی (سابق) برپا می‌شود، و موقعیتی برای بقای حرفة طراحی گرافیک معاصر در متن وسیع اجتماعی و سیاسی فراهم می‌سازد.

همراه نمایشگاه برنامه‌های سخنرانی نیز انجام می‌شود. یک هیأت داوران ممتاز نیز به آثار برجسته جوایز Prix بزرگ ، مدال طلا، نقره و برنز اهدا می‌کند.

پروژه هنری فدرال

اداره پیشرفت کار (WPA) که دولت روزولت به عنوان بخشی از برنامه «تجارت جدید» در سال 1935 به جهت فراهم ساختن موقعیت شغلیی برای میلیون‌ها امریکایی که در اثر «رکود بزرگ» در ایالات متحده بیکار شده بودند، به اجرا درآمد.

اداره پروژه هنری فدرال (WPA) (1935-1939) مشاغلی را برای هنرمندان، نویسندگان، بازیگران و موسیقیدانان فراهم ساخت. بخشی از پروژه FAP به طراحی و تهیه پوستر اختصاص داده شده بود، که خدمات اطلاع رسانی عمومی در مورد مسائل اجتماعی نظیر بهداشت، آموزش و اسکان همچنین تبلیغات وقایع فرهنگی و برنامه‌های WPA را ارائه   می‌داد.

در بخش طراحی پوستر، جمعی از تصویرگران، طراحان، نقاشان و مجسمه سازان در کنار هم طراحی می‌کردند و بالغ بر 3500 طرح را پدید آوردند که از آن میان حدود 2000 طرح باقی مانده است. مدرن بودن این پوسترها (مثلا” آثار لستر بل برای اداره برق) در تضاد شدید با تصاویر طبیعت گرایانه ای بود که در آن هنگام ارائه می‌شد.

این امر خود حاصل تأثیر هنر پیشرو اروپایی بود، اما عامل دیگر کاربرد فراگیر چاپ سیلک اسکرین بود که چاپ شکل‌های ساده و موجز و سطوح رنگی تخت را امکان پذیر می‌ساخت.

پنتا گرام

شرکت طراحی چند تخصصی که در زمینه طراحی گرافیک، طراحی محصول و معماری تخصص داشت. در سال 1972 در لندن تأسیس شد و حال دفاتریی در نیویورک و سان فرانسیسکو دایر کرده است. پنج مؤسس اصلی شرکت عبارت بودند از آلن فلیچر (که در سال 1992 کناره گرفت) ، کولین فوربز، مروین کورلانسکی (که در سال 1993 کناره گرفت و به دانمارک رفت)، تئو کروزبی معمار (1925 – 1994) و کنت گرانگ طراح صنعتی بودند.

اعضای ثابت شرکت بالغ بر پانزده تن هستند، که از جمله می‌توان طراح گرافیک جان مک کونل، داوید هیلمان، وودی پیرتل، جان راشورت، پائولاشیر و مایکل بیروت را نام برد. هر یک از این اعضا در درون ساختار پنتاگرام به صورت منفرد کار می‌کنند، و هر یک تیم خلاق خود را در اختیار دارد و به طیف گسترده ای از سفارش دهندگان شاخص خدمات ارائه می‌دهند. آنان در سال 1993، شرح گویای عقاید و دستاوردهای پنتاگرام را تحت عنوان کامپند یوم منتشر ساختند.

تامپسون، بنگاه ج. والتر

یکی از اولین بنگاه‌های تبلیغاتی در آمریکا بنگاه JWT  بود که در سال 1864 در نیویورک تأسیس شد. این بنگاه به عنوان یک حق العمل کار«فضای» روزنامه شکل گرفت، فضای سفید را با تخفیف از روزنامه‌ها می‌خرید و به بنگاه‌های تبلیغاتی می‌فروخت.

تا اواسط دهه 1880 این بنگاه نیز همچون بسیاری از بنگاه‌های بزرگ آن زمان فعالیت«خرید فضا» را به خدمات فراگیریی از جمله طراحی، آگهی نویسی و تولید گسترش داد. بنگاه JWT  سهم عمده ای در شکل گیری و تحول خیابان مدیسون نیویورک، به عنوان مرکز جهانی نوآوری‌های تبلیغاتی داشت.

پس از جنگ جهانی دوم رشد چشمگیری داشت، و در دهه‌های 1960 و 1970 به بزرگترین بنگاه تبلیغاتی دنیا بدل شد. از سال 1987 بخش ایتالیایی شعبه ارتباطات WPP را تصاحب کرد.

تریکت و وب

نام موسسه مشاورهدطراحی در لندن که درسال 1917 توسط لین تریکت (متولد 1945) و برایان وب (متولد 1945) در لندن تأسیس شد. تریکت در مدرسه هنر چلسی در لندن آموزش دید ( 1962 – 1967).

آن دو هنگامی که برای شرکت «درک فورسیت» در لندن کار می‌کردند با هم آشنا شدند (11970 – 9711). تخصص آنان در زمینه طراحی گرافیک، بسته بندی، طراحی نمایشگاه، و برخی پروژه‌های معماری بود که با همکاری مؤسسه «تریکت» به انجام رساندند. طرح‌های آنان دارای نوعی پیچیدگی بصری بود که گویای درک و آگاهی شان از سابقه طراحی گرافیک دوره پس از جنگ بریتانیا بود.

در آثار آنان غالبا” حروفچینی چشم نواز با تصاویری که به تصویرگران و عکاس برجسته و پیشرو سفارش می‌دادند ترکیب می‌شود. آنان جوایز نقره انجمن طراحان و مدیران هنری را برای آگهی پستی، هویت سازمانی و طراحی کتاب، جایزه طلای طراحی بسته بندی بین المللی در نیویورک، و نشان اولین سه سالانه پوستر در موزه هنر مدرن تویاما در ژاپن را دریافت کردند. آنان همچنین برای پست سلطنتی لندن تمبر طراحی کردند.

توتال دیزاین

گروه چند تخصصی بسیار تأثیر گذاری که در سال 1963 در هلند تأسیس شد. از جمله پنج شریک اصلی گروه عبارت بودند از طراحان گرافیک ویم کرول و بنو ویزینگ، و طراح صنعتی فریسووکرامر، این گروه بیشتر به دلیل ایدهدکارکرد گرایانه اش و تبعیتش از سبک طراحی حروف بین المللی شهرت داشت و در زمینه اجرای پروژه‌های طراحی اطلاعات پیچیده، تخصص پیدا کرد.

طی دهه 1960، برنامه طراحی نشانه نوآورانه ای را برای فرودگاه «Schiphol» در آمستردام، یک برنامه هویت سازمانی بزرگ برای شرکت نفت PAM، و پوستر و کاتالوگ برای موزه Stedelijk طراحی کردند.

کروول تا اواسط دهه 1980 با توتال دیزاین ماند، اما دیگر مؤسسین اولیه گروه پیش از آن گروه را ترک کرده بودند تا به صورت مستقل به کار بپردازند. رویکرد نظام مند توتال دیزاین به گروه امکان داد تا طیی اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 در طراحی برنامه هویت سازمانی برای اداره پست هلند (PTT) با آتلیه دامبار همکاری کند.

توتال دیزاین در آخرین دهه فعالیت خود، بیشتر به یک فلسفه طراحی تکثرگرا گرایش و تمایل یافت و بدین ترتیب امکان یافت تا همچنان در طراحی گرافیک هلند تأثیر و نفوذ حیاتی خود را حفظ کند.

این گروه علاوه بر آن که نسل جدیدی از طراحان را به خود جلب کرد، نوابغ شاخصی چون لوک و اندرسند، فرانس لی شوت، و آنتون بیک را پرورش داد. بن بوس طراح گرافیک که در دهه 1960 به گروه پیوست، طی دهه 1980 به عنوان چهره شاخص پیشرو مطرح شد. وی در سال 1991 گروه را ترک کرد و یل ون در تورن و ریتهوف مدیریت هنری آن را بر عهده گرفتند.

دبرنی و پینوت

شرکت حروف ریزی فرانسوی که نقشی پیشرو در بسط و تکامل طراحی حروف سده بیستم ایفا کرد. یوجین گرازیت و ژرژ اوریول طراحان پوستر، نوعی حروف چاپی با فرم‌های سبک آرت نوو طراحی کردند. تأثیر عمده دستاوردهای مبتکرانه شرکت مرهون چارلز پینوت (1897 – 1983) بود که در دهه 1930 کاساندره را برای طراحی تعدادی حروف چاپی به خدمت گرفت.

آدریان فروتیگر طراح سوئیسی در سال 1952 به پاریس رفت تا در تبدیل تغییر حروف چاپی کلاسیک به سیستم‌های حروفچینیی فیلمی نوظهور با شرکت همکاری کند. در سال 1957 فروتیگر در پاسخ به سفارشی از سوی پینت، حروف یوینورس را که نوعی حروف بدون سریف خارق العاده بود تهیه کند.

وجهه بین المللی پینوت زمانی تثبیت شد که به ریاست سازمان نوبنیاد حامی طراحی حروف، انجمن بین المللی حروف چاپی منصوب شد. شرکت دبرنی و پینوت که هنوز فعال و نوآور است، کار خود را با ارائه طرح هایی برای سیستم‌های حروف چینی بسیار پیشرفته امروزین ادامه می‌دهد.

ذئیل ذلت برنباخ

بنگاه تبلیغاتی که در سال 1949 در نیویورک تأسیس  بعدا” شعباتی در سرتاسر دنیا دایر کرد و موجب متحول شدن چهره تبلیغات بین الملل شد. ویلیام برنباخ آگهی نویس، و باب کیج طراح گرافیک، که دو بنیانگذار آن بودند، رویکرد نوآورانه ای را پدید آوردند که نیازمند مشارکت نزدیک بین آگهی نویس و مدیر هنری به عنوان اعضای یک گروه کاری کوچک بود.

این کار موجب از بین رفتن عرف نظارت همه جانبه آگهی نویس بر طراحی آگهی شد، که حاصل آن تلفیق معقولانه و غالبا” زیرکانه عناصر بصری و زبانی بود. بدین ترتیب متن آگهی موجزتر وو متمرکزتر شد تا تصویری جذاب و باور کردنی را پدید آورد. رویکرد بنگاه به نوعی پیشتاز «تبلیغات نوین» محسوب می‌شود.

این بنگاه مدیران هنری برجسته ای چون لن سیرویتز، هلموت کرون، باب کوپرمان، بیل توبین و برت اشتاین هوسر را تربیت کرد. از جمله آثار موفق و جایزه بر این بنگاه میت وان به تبلیغاتش برای فروشگاه Orbach نیویورک و معروف‌تر از همه برای شرکت فولکس واگن اشاره کرد.

رمبو، لینمییر، وندساند

نام یک شرکت طراحی گرافیک در فرانکفورت. در آغاز در سال 1960 با نام «رمبو، لینمییر» و توسط گونتر رمبو (متولد 1938) و گرهارد لینمییر (متولد 1936) پس از اتمام تحصیلاتشان در مدرسه فنی هنر معماری کاسل و تحت نظر هانس هیلمان در کاسل تأسیس شد.

در سال 1964 شرکت به اشتوگارت و در سال 1967 به فرانکفورت نقل مکان کرد، و در فرانکفورت شرکت انتشاراتی Kohlkunst را تأسیس کردند. میشل ون دساند (متولد 1945) در مدرسه فنی کرفلد به تحصیل عکاسی و طراحی گرافیک پرداخت (1963-1968) و در سال 1969 به عنوان طراح به شرکت پیوست و در سال 1973 در آن شریک شد.

این گروه در زمینه طراحی کتاب، طراحی هویت سازمانی و نمایشگاه به کار پرداختند ولی بیشتر به دلیل طراحی پوسترهای تند و صریح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که در آن عکس و فتومونتاژ با جلوه فراواقعی به کار رفته است، شهرت دارند.

کارهای گرئه شامل هویت سازمانی و مجموعه معروفیی از پوسترهای تبلغیاتی برای ناشر فرانکفورتی «فیشر ورلاگ» بین سال‌های 1976 تا 1982، طراحی پوستر‌های تئاتر (برنده جایزه) بین سال‌های 1977-1983، پوستر برای نسخه فرانکفورت مجله ادبی درنئواگوئیست، (Der Neue Egoist) پوستر برای سازمان‌ها صلح (1982) ، و گرین پارتی (1983) بود.

پوستر تئاتر اتللو (1978) آنان در دو سالانهدبین المللی پوستر در ورشو 1980 برنده نشان طلا شد. آنان آثار خود را در سرتاسر اروپا و در آمریکا در مرکز هنری واکر در میناپولیس، 1984 به نمایش گذاشتند. رمبو از سال 1974 به نمایش گذاشتند. رمبو از سال 1974 به عنوان مدرس طراحی گرافیک و عکاسی در مجتمع دانشگاهی کاسل به تدریس مشغول است.

شرکت بسته بندی آمریکا

کارخانه پیشروی آمریکایی تولید کننده بسته بندی‌های کارتنی و مقوای موجدار، که در سال 1926 توسط والتر پیپک صنعتگر اهل شیکاگو (1896 – 1960) تأسیس شد. پیپک قصد داشت با به کارگیری نوعی سیاست بسیار مبتکرانه و روشنگرانه تبلیغاتی که CCA را همتراز با تجربه گرای و کامل گرایی رایج هنرهای بصری قرار می‌داد، شرکت خود را متمایز سازد.

در سال 1936 همکاری طولانی مدتی با بنگاه تبلیغاتی آیر و مدیر هنری آن چارلز کوینر را آغاز کرد. در همان سال ایگبرت جاکوبسون رابه سمت مدیر بخش جدید طراحی منصوب کرد، وی یکی از مدیرانی بودکه ماندگان CCA را در صف پیشروان شرکت‌های تبلیغاتی تضمین می‌کرد.

جاکوبسون حرف نشانه ای برای شرکت طراحی کرد که بر روی تمام نوشت افزارها به کار رفت. CCA اولین شرکت آمریکای بود که برنامه هویت سازمانی را ترتیب داد. در سال 1937 کاساندره یک مجموعه آگهی تبلیغاتی نوآورانه طراحی کرد که در آن تصاویر پرقدرت با جلوه ای موجز و خلاصه شده تلفیق شده بود. از جمله برجسته‌ترین هنرمندان و طراحانی که با شرکت همکاری داشتند می‌توان فرنان لژه، من ری، لاسلو موهولی ناگی، گئورگ کپس و هربرت بایر را نام برد.

بایر چندین سال به عنوان طراح مشاور برای شرکت کار کرد. در طی جنگ جین کارلو و هربرت ماتر در مسابقه جالب «مقوا به جنگ می‌رود» در سال 950، پیپک موفقیت درخشانی در مسابقه «ایده‌های بزرگ انسانی غربی» بدست آورد. یک سال پیش از آن وی نقش هدایتگر در تأسیس کنفرانس بین المللی طراحی آسپن ایفا کرد.

در سال 957 شرکت مجددا” با اصلاح حرف نشانه خد با طراحی مدیر طراح شرکت رالف اکرستروم هویت جدیدی یافت. در سال 1964 جان ماسی به سمت مدیریت طراحی برگزیده شد و حروف چاپی هلوتیکا و سبک بین المللی طراحی حروف را به شرکت آورد، و مقررات بصری خاصی را برای تمامی آثار چاپی تبلیغی شرکت برقرار کرد.

در سال 1966 در جهت ارتقاء طراحی، از طریق مرکز تجربی تحقیقات پیشرفته در طراحی، آتلیه مستقلی که برای سازمان‌های خارجی خدمات طراحی ارائه می‌داد دامنه فعالیت آن به سفارش دهندگان بیشتری گسترش یافت.

شرکت بین المللی حروف چاپی

سازمان مستقر در نیویورک که در سال 1970 توسط آرون بورنز، هرب لوبالین و ادوارد روند تالر بنیان نهاده شد تا طراحی و حق انحصاری فرم‌های حروف چاپی را برای سیستم‌های حروفچینیی فیلمی و رایانه ای برعهده گیرد.

بدین ترتیب که فونت اصلی هر نوع حروف چاپی برای سازندگان مختلف به ثبت می‌رسید و شرکت از حق انحصاری و حق تألیف طراحان حروف حمایت می‌کرد. مجمله ITC به نام U & IC (حروف بزرگ و حروف کوچک) در سرتاسر دنیا منتشر می‌شود و حروف چاپی جدید را معرفی می‌کند. این مجله که طی دهه‌های 1970 تا 1980 مدیریت هنری آن را لوبالین برعهده داشت، نقش مهمی در نمایش قابلیت‌های طراحی سیستم‌های حروفچینی جدید داشته است.

این مطلب مهم را مطالعه کنید: انواع روش های چاپی چیست؟

شرکت حروف ریزان آمریکا

شرکتی در ایالات متحده که سهم عمده ای در طراحی و تولید فرم‌های طرح حروف سده بیستم داشت. این کنسرسیوم که در سال 1892 و متعاقب ادغام تعدادی شرکت حروف ریزی تأسیس شد، صنعتی را پایه گذاری کرد که موجب تضعیف تدریجی سرقت طراحی ( که آن هنگام بسیار متداول بود) و گسترش سیستم‌های حروفچینی ماشینی لینوتایپ و مونوتایپ  طی دهه 1880 شد. طی این دهه، نیروی عمده ای در جهت تولیید و توزیع حروف ریزی فلزی یا band – set بود.

ویل برادلی که مشاورت طراحی شرکت را عهده دار بود، مجموعه ایی از حروف چاپی، تزئینی و مجموعه مجلات پرنفوذی به نام امریکن چاپ بوک را طراحی کرد. فردریک گودی، موریس فولر بنتون و لوسین برنارد از جمله طراحان حروف شرکت بودند که در موفقیت شرکت سهم عمدها ی داشتند.

شورای طراحی

سازمان تحت حمایت دولت بریتانیا با هدف ترویج طراحی نخست فعالیت خود را تحت عنوان شورای طراحی صنعتی (در سال 1944) آغاز کرد و در سال 1974 به شورای طراحی تغییر نام داد. از جمله اولین نوآوری‌های تبلیغی آن نمایشگاه «بریتانیا قادر به ساخت آن است» (946) و انتشار مجله دیزاین (1949) بود.

متعاقب موفقیت شورا در «نمایشگاه جهانی بریتانیا» ، در سال 1957 مرکز طراحی را در لندن تأسیس کرد و از سال 1957 اعطای جوایز سالانه طراحی را آغاز کرد. به دنبال بازنگری اساسی در حوزه اجرایی شورا در سال 1994 با هدف «ارتقاء توان رقابتی بریتانیا از طریق کاربرد بهینه طراحی» ساختار تازه ای یافت.

کارگاه‌های وین

تشکلی از طراحان و صنعتگران دستی بود که در آغاز به منظور ساخت طرح‌های سبک انشعاب یوزف هوفمان و کولمان موزر در سال 1903 در وین تأسیس شد. این کارگاه‌ها که براساس نوشته‌ها و تجربه عملی ویلیام موریس واشبی در انگلستان مبتنی بود و از سوی فریتز وارند و رفر صنعتگر حمایت مالی می‌شد. تلاش داشت تا استانداردهای زیبایی شناختی  کارکردی اشیاء روزمره را ارتقاء بخشد.

اگر چه کیفیت آثار حاصله در مجموع بسیار متنوع بود، ولی طرح‌های گرافیکی بعد از آرت نووی آن در تثبیت نوعی سبک هندسی با فرم‌های کاملا” متضاد مثبت و منفی تأثیر به سزایی داشت. این کارگاه خدمات طراحی گرافیکی مختلفی از جمله طراحی پوستر، طراحی حرف نشانه، تکنگاره، جلد کتاب، کارت تبریک، صحافی و . . . به سفارش دهندگان خصوصی و صنعتی ارائه دادند.

حرف نشانه چشمگیر کارگاه‌های وین را احتمالا” موزر طراحی کرده بود. بسیاری از پروژه‌های چاپ و حروفچینی تحت نظارت رودلف فون لاریش طراح حروف و مدرس برجسته انجام می‌شد. در سال 1932 کارگاه‌ها به دلیل مشکلات مالی تعطیل شدند.

کنفرانس بین المللی طراحی آسپن

نام کنفرانس سالانه مهمی در زمینه طراحی که هرساله در مؤسسه مطالعات انسانی آسپن در کلورادو، ایالات متحده برگزار می‌شود. نخستین کنفرانس در سال 1951 برپا شد و بخشی از تعهدات موسسه در ایجاد زمینه برای مباحثه بین اشخاص صاحبنظر در حکومت، تجاری و آموزش بر سر مسائل و نظریات اجتماعی، فلسفی و روشنفکری بود که سده بیستم را شکل می‌داد. از جمله بنیان گذاران این کنفرانس والتر پیپک از شرکت بسته بندی امریکا و هربرت بایر بودند.

گراپوس

نام شرکت طراحی گرافیک که در سال 1970 در پاریس تأسیس شد. مؤسس این شرکت، پییر برنار (متولد 1942) ، ژرارد پاریس کلاول (متولد 1943) و فرانچسکو میهه (متولد 1942) در مدرسه عالی هنرهای تزئینی با یکدیگر آشنا شدند و بعدها جداگانه در لهستان تحت نظر استاد طراح پوستر هنریک توماشوفسکی در فرهنگستان هنر ورشو به تحصیل پرداختند.

آنان طی ناآرامی‌های سیاسی ماه مه 1968 که فرانسه را فلج کرد، گردم هم آمدند تا پوسترهای ضد رژیم تهییه کنند. طی سال‌های 1968 و 1970 برنار و پاریس کلاول در یک پروژة تحقیقاتی در زمینه تصویرپردازی تبلیغات سیاسی در مؤسسه محیط زیست با یکدیگر مشارکت داشتند.

اگر چه گراپوس خود را متحد اعتراضات سازمان‌های کمونیستی و سوسیالیستی نشان می‌داد، ولی نگرش مستقل خود را وفادارانه حفظ می‌کرد. این گروه در سال‌های اولیه فعالیت خود، پوسترها و آگهی‌های تبلیغاتی مبارزاتی برای گروه‌ها و نشریات دست چین تهیه کرد. همچنین در سال 1975 برای اتحادیة بازرگانی فرانسه (GGT) برنامه هویت سازمانی طراحی کرد.

آنان همچنین تعداد زیادی تصاویر تکان دهنده و خیره کننده برای سازمان‌های اجتماعی و سیاسی از جمله AT  , AFV، مرکز فرهنگی پمپید و کمدیا فرانجسیا تهیه کردند. پوستر ترسناک ضد نژادپرستی پی یربرنار (1986) به سرعت به یک شمایل گرافیکی بدل شد. در طی اواسط دهه 1970 ژان پل باشو و الکساندر جوردن به گروه پیوستند و میهه در سال 1978 گروه را ترک گفت تا به تدریس بپردازد. طی دهه 1980 شرکت در زمینه پروژه‌های عظیم طراحی هویت سازمانی مثلاگ برای موزه لورپاریس (1989) به کار پرداخت. فعالیت شرکت گراپوس در ژانویه 1991 متوقف شد و در قالب سه شرکت طراحی مجزا مجددا” شکل گرفت.

لی ویت – هیم

نام شرکت طراحی که یان لی ویت (1907-1991) و گئورگ هیم (1900-1982) طراحان گرافیک متولد لهستان دایر کردند. آنان فعالیت خود را در سال 1933 در ورشو آغاز کردند و سپس در سال 1937 به لندن نقل مکان کردند طی جنگ با آثار فراوانی که برای وزارت اطلاعات، وزارت کشور، و اداره پست بریتانیا طراحی کردند، شهرت چشمگیری کسب کردند.

مطالعه کنید: سرویس، نگهداری و تعمیر دستگاه چاپ بنر و فلکس

در دوره پس از جنگ نبوغ و طنز شیطنت آمیز آنها در پوستر و تصویرسازی کتاب بسیار مورد اقبال قرار گرفت. آنان برای جشنواره بریتانیا (1951) چند نقاشی دیواری ساعت گینس طراحی کردند.

در سال 1954، با کناره گیری لی ویت از طراحی گرافیک و پرداختن به نقاشی و شعر، عملا” همکاری آنان به پایان رسید، ولی هیم به عنوان طراحی تبلیغات و تصویرگر مستقل به کار خود ادامه داد. طی دهه‌های 1950 و 1960 هیم با همکاری استفان پوتر بر مجموعة معروف آگهی‌های تبلیغاتی نوشابه شوئپس که در آن دهکده خیالی انگلیسی «شوئپس شایر» را نشان می‌دهد همکاری داشت وی در سال 1977 به عنوان RDI  برگزیده شد.

مدرسه طراحی اولم

مدرسه طراحی آلمان. در سال 1949 از یک بنیاد که اینگه آیشراسکول برای یادبود خواهر و برادر مرحومش که توسط نازی‌ها کشته شدند، در شهر اولم تأسیس کرد. فلسفه این مدرسه تحت مدیریت اولین مدیر خود ماکس بیل، بازتابی از اصول کارکرد گرایانة مدرسه باهاوس بود.

در سال 1957 توماس مالدونادو نقاش آرژانتینی جانشین بیل شد و سنت حمایت مدرسه از رویکرد زیبایی شناسی طراحی پیش از جنگ در عصر مابعد صنعتی را به کنار نهاد و موضوعاتی چون جامعه شناسی، روانشناسی و تاریخ فرهنگ را به برنامه آموزشی مدرسه اضافه کرد. سرانجام مدرسه متعاقب یک دوره پرتنش از مجادلات و انتقادات بسته شد.

مندل و اوبرر

آتیله طراحی در مونیخ که در سال 1961 پییر مندل (متولد 1929، اسن) و کلاس اوبرر (متولد 1937، باسل) تأسیس کردند. این دو طراح در اواخر دهه 1950 تحت نظر آرمین هر دو در سال 1960 با مایکل اینگلمان به کار پرداختند.

طرح‌های آنان برای پوستر آگهی‌های تبلیغاتی، جلد کتاب، هویت سازمانی و بسته بندی گویای تأثیر سبک منطقی و نظام مند سوئیسی است که برای بیان مفاهیم گرافیکی قوی به خدمت گرفته شده است. آثارشان که مبین صراحت در ارتباط تصویریی است، همیشه خوشنما و ساده هستند، مانند پوستر 986 آنان برای «مسابقه قایقرانی کیلر ووش».

آنان همچنین چند مجسمه بزرگ برای مکان‌های عمومی طراحی کردند: مندل مجسمه را موزه هنر معاصر مونیخ به نمایش گذاشت. وی نشان طلای باشگاه مدیران هنری نیویورک را در سال 1973 دریافت کرد.

مؤسسه کوک و شانوکسی

دفتر طراحی گرافیک که در سال 1967 در نیویورک تأسیس شد و در سال 1977 به پرینستون نیوجرسی نقل مکان کرد. بنیان گذاران آن راجر کوک (متولد 1930) که در موسسه «پرت» نیویورک پرورش یافته بود و دون شانوسکی (متولد 1937) از کالج هنر فیلادلفیا بودند.

آنان پیش از تأسیس این مؤسسه کوچک اما تأثیرگذار با هم کار می‌کردند. شهرت مؤسسه بیشتر در زمینه طراحی هویت سازمانی، گزارشات سالانه و طراحی نشانه است. آنان راه حل‌های منطقی و زیبایی را با استفاده از طراحی حروف دلنشین و غالبا” با تصاویر عکاسی پرقدرت ارائه دادند.

در سال 1974 سفارشی از سوی یک کمیتة AIGA به رهبری تام گمیزتار برای طراحی نشانه‌های تصویری سیستم نشانه‌های حمل و نقل که در سرتاسر ایالات متحده رایج بود، دریافت کردند. آنان با انجام این سفارش نوعی نظام ارتباط بصری صریح و منسجم را که فراتر از تمام سدها و موانع زبانی و فرهنگی بود خلق کردند.

مؤسسه نمایشگاهی هنر و صنایع دستی

در سال 1888 گروهی منشعب از صنف کارگران هنری، «مؤسسه هنرهای ترکیبی» را شکل دادند، که بعدها به نام «مؤسسه نمایشگاهی هنر و صنایع دستی» تغییر نام داد و هدف آن برپایی نمایشگاه هایی از آثار هنرهای تزئینی بود.

این مؤسسه در آغاز با مدیریت والتر کرین نقش فعالی بود. این موسسه در آغاز با مدیریت والتر کرین نقش فعالی در ترویج ویژگی‌های هنرها و صنایع دستی در قاره اروپا و امریکا داشت. تأثیر جهانی این جامعه به دلیل مشارکت انگلستان در شماری از نمایشگاه‌های بین المللی، بویژه نمایشگاه توریین در سال 1902، سنت لوئیس در سال 1904 و Ghent در سال 1913 تثبیت شد. نقش و اهمیت موسسه نمایشگاهی پس از جنگ جهانی اول به سرعت به افول نهاد.

مینال ، تاترزفیلد و شرکا

شرکت مشاوره طراحی چند تخصصی در لندن که توسط مارسلومینال (متولد 1938، تریپولی، لیبی) و برایان تاترزفلید (متولد 1936، یورک شایر) در سال 1964 تأسیس شد. این شرکت طی دهه‌های 1970 و 1980 نقش عمده ای در شکوفایی طراحی بریتانیا در تخصص‌های مختلف طراحی از جمله طراحی هویت سازمانی، بسته بندی طراحی صنعتی، ترسیمات معماری، طراحی مبلمان و معماری داخلی داشت.

این شرکت که یکی از بزرگترین شرکت‌های مشاوره طراحی در دنیاست چندین دفتر طراحی در لندن، پاریس و و بریسبان و نیز ادارات بازاریابی در دیگر شهرهای بزرگ دارد. مینال در مؤسسة فناوری ناپل آموزش دید و سپس به عنوان طراح و مدیر هنری در اسکاندیناوی مشغول به کار شد.

در سال 1962 به لندن رفت تا به عنوان طراح در بنگاه تبلیغاتی Y & R مشغول به کار شود. در این هنگام به تصویر سازی برای کتاب کودکان نیز اشتغال داشت. مینال در شرکتY & R مشغول به کار شود. در این هنگام به تصویرسازی برای کتاب کودکان نیز اشتغال داشت. مینال در شرکت Y & R  با تاترزفیلد آشنا شد. تاترزفیلد در کالج سلطنتی هنر لندن در زمینه طراحی گرافیک آموزش دید (1959-1962) و مدتی کوتاه در سوئیس به کار پرداخت و پیش از آن که همکاری خودد را با مینال آغاز کند، به عنوان مدیر هنریY & R  منصوب شد. این شرکت مشاوره ای با اتکا به اصل تبلیغی «یافتن راه حل در میان مسئله»  از یک سبک خاص قابل تشخیص اجتناب می‌کرد. نماد «خط خطی» شرکت مدت 25 سال بدون تغییر باقی ماند. آثار آنان در زمینه‌های مختلفی از طراحی حرف نشانه برای یک بنیاد هنری تا پروژه‌های عمده و بزرگی برای محله جدید میلتون کینز، «راه آهن سریع هیت رو» وو برای فروشگاه‌های بزرگ لندن همچون «هلز و هارودز» را در بر می‌گیرد.

واحد تحقیقات طراحی

شرکت مشاوره چند تخصصی طراحی معروف در بریتانیا. در سال 1943 و با مدیریت تاریخ شناس طراحی هربرت رید تأسیس شد. اولین مشارکت عمده آن در طراحی بعد از جنگ بریتانیا ارائه برنامه‌های هویت سازمانی بوده است.

برنامه‌های موفقی چون طراحی هویت سازمانی برای شرکت عکاسی «ایل فورد» (1946-1966) ، راه آهن بریتانیا(1956-1966) و شرکت پلاستیک سازی «دانلوپ» (19629 در آشکار ساختن اهمیت طراحی در سازمان‌های عظیم نقش بسزایی داشت. از جمله تأثیر گذارترین طراحان شرکت در سه دهه نخست فعالیت آن باید به میلنر گری، میشا بلک و جون فریزر معمار اشاره کرد.

ورک بوند آلمان (فدراسیون کار آلمان)

اتحادیه ای متشکل از تولید کنندگان، خرده فروشان و طراحان که در سال 1907 با هدف ارتقاء کیفیت محصولات صنعتی آلمان در مونیخ تشکیل شد. این اتحادیه تحت تأثیر نظریان کارکردگرایانه جنبش هنر و صنایع دستی انگلستان، تلاش داشت تا این نظریان را در جهت رفع نیازهای شیوه تولید انبوه به کار گیرد.

هرمان ماتیسیوس معمار که در تأسیس این کارگاه نقش بسزایی داشت، مدعی استانده کردن و بهره گیری از قابلیت‌های موازین اخلاقی ماشینی بود. از جمله افراد برجسته مرتبط با آن می‌توان پیتر برنس و هنری وان دوولد را نام برد.

آثاری که برنس برای شرکت AEG تهیه کرد، زمینه‌های مختلف معماری، طراحی محصول، طراحی حروف، و بهینه سازی کیفیت کارگاه‌ها را در بر می‌گیرد. اولین نمایشگاه بزرگ اتحادیه در سال 1914 در کلن در ساختمان هایی که اختصاصا” برای این کار توسط والتر گروپیوس و وان دوولد طراحی شده بود برپا شد، یک نمایشگاه سیار با عنوان «فرم بدون تزئینات» (1924) که شباهت فراوانی با فلسفه طراحی مدرسة باهاوس دارد، پیام اتحادیه را در ابعادی گسترده در معرض قضاوت عموم نهاد. این اتحادیه سرانجامم در اواسط دهه 930 تحت فشار نازی‌ها منحل شد و فقط دوره کوتاه مدتی پس از جنگ جهانی دوم فعال بود.

وولف اولینز

شرکت مشاوره طراحی که مایل وولف (متولد 1933) طراحی گرافیک و والی اولینز (متولد 1930) مدیر طراحی، در سال 1965 در لندن تأسیس کردند. وولف اولینز که برای اجرای برنامه‌های هویت سازمانی شهرت فراوان کسب کرد، نقشی پیشرو در تشخیص ضرورت پیوند بین هویت بصری با راهبردهای ساختمانی و بازاریابی سازمان‌های بین المللی داشت.

تاکنون چندین برنامه بزرگ طراحی برای شرکت‌های بوویس، رنو، «BOC» ، «P & D» ، «BfG» (بانک آلمانی) ، «بریتیش تله کوم» ، «Q*» (شرکت نفتی کویتی)، «ICI» به انجام رسانده است. نوشته‌های اولینز، شخصیت سازمانی (1978) و هویت سازمانی (1989) نقش بسزایی در توصیف فرایند طراحی در مجامع تجاری بین المللی داشته است.

مایکل وولف در سال 1983 شرکت را ترک کرد و در سال 1987 به ریاست شرکت مشاوره ای آدیسون لندن منصوب شد. والی اولینز نیز هم اکنون ریاست شرکت «وولف اولینز» را بر عهده دارد.

هیپنوسیز

دفتر طراحی گرافیک بریتانیایی که برای طراحی جلد صفحات موسیقی شهرت دارد. در سال 1968 توسط استورم تورگرسون (متولد 1944) و اوبری پاول (متولد 1946) در لندن تأسیس شد، و شریک سومی که در سال 1974 به آنان پیوست پیتر کویسترفر (متولد 1955) عکاس بود.

هیپنوسیز که خود محصول دهه ناآرام 60 بود، تأثیر عمده ای بر هویت بصری صنعت موسیقی بریتانیا طی دهه 1970 نهاد. این مؤسسه که با چندین گروه موسیقی مشهور راک همکاری داشت، در آثار خود از تصویرپردازی سوررئالیسم، سایکودلیا، کلاژ فتومونتاژ  تصاویر تحریک برانگیز تلاش داشت تا عموم خریداران را با تصاویر خود شگفت زده کند. علاوه بر همکاری با گروه هایی چون پینک فلوید، IOCC، گینس، و the Police، آگهی‌های تبلیغاتی فراوانی برای سفارش دهندگان متعددی در صنعت موسیقی تهیه کرد.

سبکها و جنبشها

آرت دکو

سبک تجملی و بین المللی تزئینی که در حدود سال‌های 1918 تا 1939 به طور فراگیر در زمینه‌های مد، معماری، تزئینات داخلی، سرامیک و طراحی صنعتی رواج یافت. این نام براساس عنوان نمایشگاه جهانی 1925 در پاریس (نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنعتی) انتخاب شد.

در این سبک از رنگ‌های درخشان و مواج به همراه گستره مشخصی از نقشمایه‌ها – مثلاگ نقوش گل و گیاه، تصویری، هندسی – استفاده می‌شود. منشاء آن به اوایل سده بیستم زمانی که طراحان در جستجوی یافتن سبک جایگزینی برای سبک فراگیر و مسلط آرت نوو و تأکید آن بر فرم‌های طبیعی پرانحنا بودند، باز می‌گردد.

در طراحی گرافیک، سبک آرت دکو کمتر از دیگر حوزه‌ها جنبه تزئینی داشت، با این حال تأکید بیشتریی بر شکل‌ها و نقوش کاملا” هندسی داشت. انواع حروف چاپی راست خط این دوره، که مقبولیت بیشتری را فراهم ساخته بود، کاملا” در تضاد با نقوش و تزئینات پرانحنا و پیچک وار سبک آرت نوو بود.

هنرمندانی چون کاساندره در فرانسه، مک نایت کوفر در انگلستان، پوسترهای کاملا” نوآورانه و پرتحرکی را با کاربرد حساب شده از حروف، به عنوان عناصر مهم گرافیکی، خلق کردند.

آرت نوو، آرنوو، هنر نو

سبک تزئینی در طراحی معماری، مبلمان، محصولات خانگی، مد لباس و گرافیک که طی دو دهه از حدود سال 1890 به طور فراگیر در سرتاسر اروپا و ایالات متحده رایج شد. این سبک در آلمان به عنوان یوگند شتیل (سبک جوان) و در ایتالیا به عنوان استیل لیبرتی (سبک آزاد) شهرت یافت. مفهوم آرت نوو بسیار گسترده‌تر از توصیف آن به عنوان سبکی متشکل از نقوش اندام وار مواج و گیاهی است که از آن مستفاد می‌شود. در واقع آرت نوو عامل تعیین کننده ای در کنار نهادن رویکرد تاریخ گرایانه سده نوزدهم بود و نقش مهمی در بسط و توسعه مفاهیم اولیه مدرنیسم داشت.

اگرچه ریشه‌های این سبک بسیار پیچیده است، اما می‌توان پیوندهای آن را با جنبش هنر و صنایع دستی، هنر پیش از رافائل، و تزئینات سلتی و باسمه‌های ژاپنی تشخیص داد. اگرچه هنرمندان آرت نوو اساسا” به عنوان «نقاش هنرمندان» هنرهای زیبا پرورش یافته بودند، اما بسیاری از طراحان پوستر خیلی زود قابلیت‌های لیتوگرافی رنگی را کشف کردند، و از این رو آثار این سبک را در گستره ای وسیع قابل دسترس و همگانی کردند. سبک حروف نگاری نامتقارن و فرم‌های تزئینی حرف چاپی مربوط به تصاویر آرت نوو که در سرتاسر دهه 1920 رایج بود، و احیاء مجدد آن طی دهه پر اوهام 1960 مشهود است.

طراحان به سبک هنر نو

طراحان برجسته این سبک عبارت بودند از ژول شره، یوجین گرازیت و آلفونس موشا در پاریس، اوبری بردسلی، والتر کرین و برادران بگاراستاف در انگلستان، لوئیس رد و ویل براولی در امریکا، هنری وان دوولد و یان تروپ در بلژیک، گاستاو کلیمت، کولمان موزر در استرالیا و پیتر برنس جوان در آلمان.

ایتالیک چانسری / نوشتاری

نوعی سبک دست نویس پر انحنا که پاپ جانسری در روم طی سده پانزدهم و شانزدهم ابداع کرد. این سبک با بخش‌های صعودی و نزولی کاملا” آشکار الگویی برای ابداع حروف چاپی ایتالیک پس از آن شد.

این مقاله را بخوانید: ست اداری چیست؟

پاپ آرت (هنر مردمی)

جنبش هنریی که تصویرپردازی آگهی‌های تبلیغات همگانی را (در بسته بندی، کمیک استریپ، . . . ) تا سطح هنر‌های زیبا ارتقاء داد. هنرمندان پاپ که عمدتا” در ابعاد بزرگ کار می‌کردند، رابطة بین مشتری و مصنوعات مصرفی را برجسته ساختند.

ترکیب جسورانه رنگ‌های تخت با تصاویر نقطه ای نیم سایه بزرگنمایی شده، عرصه جدیدی برای طراحان گرافیک و تصویر گران پدید آورد. پاپ آرت در اواخر دهه 1950 در بریتانیا و اوایل دهه 1960 در ایالات متحده ظهور یافت و اکسپرسیونیسم انتزاعی رایج آن زمان را به چالش خواند. این جنبش بر برخی جوانب سوررئالیسم و اشیاء آماده (یا «آماده ها» ) دادا شکل گرفته بود و از تصاویر اتفاقی رایج در تلویزیون و فیلم‌های عامه پسند بهره می‌برد.

اولین تصویر شاخص پاپ آرت یک اثر کلاژ از ریچارد همیلتون بود با نام «آنچه که خانه‌های امروز را این چنین جذاب کرده است، دقیقا” چیست؟» که در نمایشگاه گروه مستقلین در مؤسسة هنرهای معاصر لندن به نمایش گذاشته شد (1956).

تصاویر زندگی روزمره به نحوی که به کسوت شمایل‌های معاصر بدل شوند بازیافت می‌شود (تصاویر بسیار معروف مرلین منرو اثر وارهول و آگهی کنسرو سوپ «کامپبل» اثر وارهول).

معروف ترین چهره جنبش پاپ آرت

شاخص‌ترین چهره‌های این جنبش در بریتانیا عبارت بودند از ریچارد همیلتون، ادواردو پائولوزی، آلن جونز و پیتر بلک و در ایالات متحده اندی وارهول، رووی لیکتنشتین، جیم روزنکیست، و تام ویزلمان که بر بنیان هایی که پیش‌تر جاسپر جونز و روبرت روزنبرگ طرح ریزی کرده بودند، به کار پرداختند.

پانک

نوعی جنبش فرهنگ خیابانی ویرانگر بود که در اواسط دهه 1970 در لندن شکل گرفت. نمود بصری این جنبش که هنرهای زیبا، موسیقی و مد را در بر  می‌گرفت، جلوه ای از اعتراض و رفتار هرج و مرج طلبانه را آشکار می‌ساخت.

این جنبش که تمامی جلوه هایش تجلی بی ثباتی بود، به ویژه به دلیل فعالیت‌های گروه موسیقی «SP» به رهبری مالکوم مک لارن و آثار ویوین وستوود سوء شهرت فراوانی به همراه آورد؛ نشان هویت بصری گروه که بر روی جلد نوار، پوستر، تی شرت دی دنباله اش خراب حذف شده است .

اولین شماره‌های مجله D – iکه نخست در سال 1980 و با طراحی‌تری جونز منتشر شد، معرف پانک و الگویی شاخصی برای مجلات مد اواسط دهه 1980 بود. جنبش پانک در حدود سال 1980 به تبعیت از سرمشق لندن، در قالب متفاوتی در ایالات متحده و اروپا ظهور یافت. سبک نوآورانه پانک که در اوایل دهه 1980 به تدریج ارجحیت خود را از دست داد، بلافاصله در تصویرپردازی‌های گرافیکی جنبش پست مدرنیسم در اواسط دهه 1980 شبیه سازی و تقلید شد.

پلاکاتشتیل

جنبش طراحی پوستر که طی اوایل دهه 1890 در آلمان ظهور یافت و پوسترهای تبلیغی تجاری را تا سطح فرم هنری ارتقا داد. ویژگی «پوستر عینی» تصاویر مرکزی قوی، حروف ضخیم ولی ساده و رنگ‌های چشمگیر بود؛ ویژگی شاخص این پوسترها اختصار و سادگی بود.

چهره‌های برجسته این جنبش عبارت بودند از لودویگ هولوین، لوسین برنارد، و هانس رودی اردت. مجله ماهانه برلین Dasplakat (1910-1921) ، که طرح‌های بهترین طراحان معاصر پوستر را به چاپ می‌رساند عرصه کارایی برای نمایش آثار جنبش بود.

جنبش انتشارات خصوصی

یکی از جنبش‌های صنعتگری دستی و مبلغ کیفیت بالای چاپ و استفاده از مواد و حروفچینی نفیس در تولید کتاب بود که تا پیش از ظهور ماشینی شدن صنعت چاپ رایج بود.

این جنبش به شدت از ایده هایی جنبش هنر و صنایع دستی و به ویژه انتشارات کلمسکوت تأثیر پذیرفته بود. در انگلستان کتاب‌های نفیس و عالی با تیراژ محدود توسط ناشرین مختلف همچون انتشارات «دوز»، انتشارات «ویل» ، انتشارات اشندن، انتشارات ارگنی، انتشارات «کورون» و انتشارات نانساچ منتشر شد.

آثار چاپ شده که اساسا” به سبک قرون وسطایی بود، الهام بخش احیاء مجدد بسیاری یاز حروف چاپی سبک قدیم، به ویژه حروف متعلق به سده پانزدهم ایتالیا بود. در امریکا جایگاه کلمسکوت را سه طراح حروف بزرگ یعنی فردیک گودی، دانیل برکلی آپدایک از انتشارات «مری مونت» و بوریس راجرز از انتشارات «ریورساید» پر کردند.

این جنبش تأثیر گسترده ای بر آلمان نهاد و کنت هدی فون کسلر انتشارات کراناخ در سال 913 را در وایمار تأسیس کرد. ایده‌های آنان مبنی بر ارج نهادن به مواد و انتخاب متناسب با هدف، که مورد حمایت چاپگران انتشارات خصوصی بود، بعدها به موازین اصولی مدرسه باهاوس بدل شد. این جنبش تا جنگ جهانی دوم همچنان تأثیر گذار بود، دستاوردهای آن موجب تحول عمده ای در تهیه استانداردهای چاپ تجاری موسسات انتشاراتی شد.

جنبش هنر و صنایع دستی

جنبشیی در هنرهای تزئینی و معماری که طی دهه 1870 در واکنش به شرایط کار غیرانسانی و محصولات نامرغوب انقلاب صنعتی در بریتانیا شکل گرفت. این جنبش که به همت ویلیام موریس، سوسیالیست اصلاح طلبی که به شدت تحت تأثیر فلسفه جهانی راسکین بود، شکل گرفت و بسیاری از هنرمندان، معماران، طراحان، صنعتگران دستی و نویسندگان را دربر گرفت.

این جنبش در زمینه طراحی کتاب و محصولات، تلاش داشت تا حروف ریزی تقلیدی و بد سلیقه، کاغذ نامرغوب و چاپ بد بسیاری از آثار چاپی معاصر خود را به نفع نوع رویکرد قرون وسطایی که در آن صنعتگری دستی زیبایی، روش‌های سنتی و کاربرد مواد طبیعی ارج نهاده می‌شد، کنار نهد.

بعدها این جنبش موجبات تأسیس جنبش انتشارات خصوصی، از جمله انتشارات شخصی موریس به نام انتشارات کلمسکوت، که مجددا” به همان استانداردهای چاپگران دستی سده پانزدهم باز می‌گشتند، فراهم ساخت.

موریس به تحقیق در انواع حروف قرون وسطایی پرداخت و سه نوع طرح حروف ملهم از سبک گوتیک ابداع کرد. اما متأسفانه تأکید نشر خصوصی بر استانداردهای قرون وسطایی، ضروریاتی چون مقبولیت، خوانایی و اقتصادی بودن را نادیده گرفت. میراث جنبش برای سده بیستم، به ویژه برای مدرسه باهاوس، رویکردی جدید به مهارت‌های صنعتگری دستی و شناخت مواد بود.

نمونه کارهای طراحی و چاپ

جمع بندی

در پایان مقاله که درباره مهمترین اصطلاحی در چاپ در حل جدول و طراحی گرافیک و معرفی بنگاه ها و باشگاه های تبلیغاتی، توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارائه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات