blog اصطلاحات چاپ و طراحی و معرفی 70 اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ - سایت شرکت تبلیغاتی پرسفید

اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ 1

  • تاریخ نشر : آبان ۱۰, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
اصطلاحات چاپ و طراحی

در این مقاله 70 تا از مهمترین اصطلاحات چاپ و طراحی معرفی شده است. در خواندن آن با تیم شرکت پرسفید همراه باشید.

این مطلب را بخوانید: اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ 2

مهمترین اصطلاحات چاپ و طراحی

اندازه‌های بین المللی کاغذ

نگاه کنید به نظام استاندارد اندازة کاغذ C .B .A

اندازه حروف

نگاه کنید به نظام اندازة پونت انگلیسی آمریکایی، نظام پونت اروپایی (دیدو)، پونت

اندازه حروفریزی

اصطلاحی برای اندازة خاصی از حروف چاپی که معمولا” برای حروفچینی متن به کار می‌رود. به طور معمول به پونت 6 تا 14.

اندازه ظاهری

از این اصطلاح برای اشاره به تفاوت اندازة حروف با پونت هم اندازه ولی از حروف چاپی مختلف استفاده می‌شود(نگاه کنید به اندازه گذاری حروف). این اختلاف اندازة ظاهری ناشی از تفاوت در ارتفاع ایکس نسبت به ارتفاع بخش صعودی و اندازة بخش نزولی حروف است.

اندازه کاغذ

اندازة کاغذ سنتی «امپریال» در بریتانیا، در مقابل نظام اندازه استاندارد کاغذ C , B  , A ، که طی دوره ای طولانی مدت تکامل یافت و در نتیجه فاقد انسجام منطقی است.

در ادامه برخی از رایج‌ترین اندازه‌های امپریال برحسب اینچ معرفی شده است. (برابری‌های متری این اندازه‌ها ممکن است بسته به سازنده آن متفاوت باشد)

کاغذ‌های مات (Opaque) و انواع مقوا

کاغذهای طراحی انواع بسیار متعددی دارند که بر طبق وزن (ضخامت) و بری (درجة یافت سطح) طبقه‌بندی می‌شوند. زمانی‌که کاغذ یا سطحی را برای‌طراحی انتخاب می‌کنید، چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

  1. آیا کار هنری شما یک طراحی خام و اولیه است، یا باید آن را به نمایش بگذارید و ارائه دهید؟
  2. آیا حاصل کار شما نیاز به تکثیر دارد یا نه؟
  3. از چه ابزاری می‌خواهید استفاده کنید؟
  4. اثر (افکت) گرافیکی مورد نظر شما چیست؟

جدا از این عوامل، تصمیم نهایی به سلیقه شخصی بستگی دارد که حاصل آزمایش و تجربه شما است.

کاغذ روزنامه

کاغذی است که از نقاله چوب ساخته می‌شود و ارزان، اما شکننده و لطیف است. این کاغذ، مخصوص روزنامه است و سفید، صاف و جاذب الرطوبه می‌باشد. کاغذ روزنامه برای کارهای هنری سریع و موقتی مناسب است .

اصطلاحات چاپ و طراحی، کاغذ روزنامه

از این کاغذ برای طراحی‌های خام و اولیة بزرگ و طراحی‌های موقتی که با مداد ذغالی یا مداد شمعی و مداد گچی انجام می‌شوند، استفاده می‌شود. کاغذ روزنامه به صورت دفترچه ، ورقه و رل یا توپ‌های به پهنای از پنچ فوت به بالا در دسترس است.

کاغذ بوچر (Butcher paper)

کاغذ سفید محکم‌تری است که در توپ‌های به پهنای 35 اینچ تولید می‌شود و برای کارهای هنری بزرگتر مناسب است. این کاغذ برای طرحهایی مناسب است که در آنها از مدادها نرم، مداد شمعی، مداد ذغالی، مداد گچی، انواع ماژیک، انواع جوهرها و رنگ‌های گواش استفاده می‌شود.

کاغذ طراحی

این کاغذ در انواع بسیار و با کیفیت‌ها، ضخامت‌ها و زیریی‌های مختلف موجود است. این نوع کاغذ در رنگهای هماهنگ و متناسب و در اندازه‌های مختلف به صورت ورقه، دفترچه، و رل یا توپ در دسترس است. کاغذ طراحی نموداری(کاغذ شطرنجی یا میلیمتری) نیز با تقسیم بندی به صورت چهارخانه – به اندازه‌های مختلف و براساس اینچ و سانتیمتر – و با خطوطی به رنگ آبی، سبز، نارنجی یا سیاه در دسترس است.

به عنوان یک راهنمایی کلی متذکر می‌شود که: انواع قلم‌ها و ماژیک‌ها برای کاغذهای ضخیم‌تر و صاف تر، مداد و رنگ‌های نقاشی برای کاغذهای با سطوح زبرتر و ضخامت متوسط، مداد شمعی، انواع پاستل‌ها یا مدادهای گچی، و مداد ذغالی برای کاغذهای با سطوح مقاوم‌تر و ضخیم‌تر و زبرتر مناسب هستند. علاوه بر این، لازم است که قبل از استفاده از مداد یا قلم به روی کاغذ طراحی، به دقت هر دو طرف آن را بررسی کنید؛ زیرا بسیار از انواع ورقه‌های کاغذ در یک سطح صاف‌تر و در سطح اصلی ناهموارتر و زبرتر هستند.

مطالعه کنید: اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ 3

کاغذهای با کیفیت ویژه

شامل کاغذهایی است که معمولا” سطوح آنها برای ذغال طراحی، پاستل، آب رنگ، خطوط مرکبی و رنگ روغن آماده شده اند. کاغذهای رنگی نیز به صورت مات یا براق و در اندازه‌های گوناگون، فراوان است. برخی از این نع کاغذها در یک طرف چسبندگی دارند و برای کارهای کولاژ مناسبند.

مقوایی تصویر سازی (Iiustration board)

مقوای تصویر سازی سفید و با کیفیت بالا است و به پشت آن مقوای نازک چسبانده شده است. این مقوا به صورت ورقه و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود به صورت صاف و پرس سرد (CP) ، ریزدانه و پرس گرم (HP)و زبر و ناهموار(R) در دسترس است.

از این مقوا برای عرضة نهایی کار هنری به وسیله آبرنگ، مداد شمعی، ایربراس، یا قلم و مرکب استفاده می‌شود. سطح صاف‌تر این مقوا، برای کارهایی که خطوط ظریف دارند، بسیار مناسب است. مقوای بریستول (Bristol board) نیز دارای سطح سفید برای طراحی است و دو نوع پرداخت دارد: صاف، کمی زبر. این مقوا در ضخامت‌های از یک تا پنج لایی تولید می‌شود.

مقوای مات (مقوای کادر)

کیفیت این مقوا، نسبت به مقوای رسم، پست‌تر و وزن آن کمتر است و در رنگ‌های مختلف موجود است. از این مقوا به طور عمده برای دادن حاشیة زینتی به عکس‌ها و درست کردن کادر مقوایی، ماکت سازی، و تهیه قاب یا چهارچوب مقوایی استفاده می‌شود؛ اما برای نقاشی و طراحی هم می‌توان آن را به کار برد.

در بازار انواع بسیار زیادی از مقوا با ضخامت ها، زبری‌ها و رنگ‌های گوناگون موجود است. آندسته از مقواهایی که سطح سفید و صاف دارند، و پشت آن‌ها با لایة پلی استر پوشش شده است، برای انواع کارهای هنری در آتیله‌ها بسیار مناسب هستند. این مقواها برای به نمایش گذاشتن کارها، مدل سازی، طراحی با ذغال طراحی، نقاشی با آبرنگ و رنگ روغن مفید هستند. یک نوع مقوای شبیه پلاستیک به صورت ورقه نیز ساخته شده است که برای ساختن ماکت‌های شکیل و با اعتبار، بی نهایت مفید است.

کاغذ شفاف و مات، نیمه شفاف (Translucent) و فیلم شفاف (Transparent)

کاغذ دیتل (Detail)

نوعی کاغذ نرم و ضد چری است که به اندازه کافی نور از آن عبور می‌کند و برای کپی برداری و طرح برداشتن مناسب است و نسبت به میزان انتقال نور، برای نسخه برداری با دستگاه چاپ و تکثیر اوزالید (Diazo reproduction) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاغذ به صورت ورقه، رل یا توپ و دفترچه در دسترس است. طراحان به وفور از این کاغذ برای نشان دادن و پرورش ایده‌های خود انجام و کارهای مربوط به صفحه آرایی با مداد و قلم استفاده می‌کنند.

کاغذ صفحه آرایی

انواع کاغذهایی می‌باشند که نیمه شفاف، سفید و درخشان هستند و نور را از خود عبور می‌دهند؛ اما پشت نما نیستند و به طور عمده، برای ترکیب و ایجاد کارهای مربوط به صفحه آرایی یا نشان دادن ایده‌های جدیدی که به ذهن طراح می‌رسد، بکار می‌روند. این کاغذ در بازار به صورت توپی یا دفترچه موجود است و از نظر کیفیت سطح، انواع مختلفی دارد: از سطح مخصوص ماژیک، تا سطح مخصوص مداد، ذغال طراحی، پاستل، قلم، مرکب و قلم مو.

کاغذ زرد کپی برداری (کاغذ گراف)

کاغذی است ارزان و دارای خاصیت پشت نمایی مطلوب که برای بسته بندی بکار می‌رود. این کاغذ برای اتودهای اولیه و طراحی‌های برای صفحه آرایی مفید است و به صورت توپی و با عرض‌های مختلف در دسترس است.

به این مقاله سر بزنید: اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ 4

کاغذهای سفید کپی برداری

این کاغذها انواع متعددی دارند، از شفاف تا نیمه شفاف و مات، از نظر زبری و ضخامت نیز دارای درجات مختلف هستند و به صورت ورقه‌های ساده یا شطرنجی، رل یا توپ و دفترچه در دسترس قرار دارند. انواع نازک‌ترین کاغذها (پوستی) برای اتودهای اولیه و طراحی به کار می‌روند، در حالی که انواع با ضخامت متوسط و صاف و نرم آن‌ها برای قلم و مرکب مناسبند. انواعی از این کاغذها که سطح مات دارند و دارای خاصیت سایندگی بیشتر هستند، هم باعث سایش مغز مداد می‌شوند و هم به راحتی لکه بر می‌دارند و کثیف می‌شوند. اصولا” دو نوع کاغذ مخصوص کپی برداری وجود دارد:

معمولی و روغنی

نوع روغنی آن نیمه شفاف و گران‌تر است. این نوع کاغذ با دوام‌تر است؛ اما خاصیت پشت نمایی آن کمتر از نوع معمولی آن است. کاغذهای مخصوص کپی برداری معمولا” برای روی کار قرار دادن، کپی کردن و ترسیم طراحی‌های فنی ای که نیاز به تکثیر دارند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ابعاد آنها ثابت نیست؛ زیرا در اثر رطوبت هوا تغییر شکل می‌دهند.

فیلم شفاف

سطحی است برای طراحی‌های فنی که به وسیله مداد و قلم راپید انجام می‌شود. این فیلم رطوبت را جذب نمی‌کند و تغییر شکل نمی‌دهد و از پلی استر یا استت (Acetate) ساخته می‌شود. این فیلم به طور وسیعی جانشین سایر سطوحی که قابلیت تکثیریی طراحی‌های فنی با کنتراست بالا را دارند. یک طرف این فیلم معمولا” با ژلاتین پوشیده شده و پرداخت براق دارد.

فیلم مات و از جنس استت منجمد شده (کالک پلاستیک)

نوع دیگری از فیلم است که یک یا دو طرف آن به وسیله سایش مکانیکی و یا شیمیایی، ناهموار و زبر شده است و سطحی را بوجود آورده که برای استفاده از آن باید با مغز مدادهای پلاستیکی مخصوص، نوع قلم‌های مخصوص، مرکب‌ها و پاک کن‌های مخصوصی را بکار برد.

اگر این فیلم سطح صاف داشته باشد، در این صورت از ماژیک‌های با نوک نایلونی هم می‌توان استفاده کرد. نوع دیگری از طلق نیز ساخته می‌شود که می‌توان رنگ و مرکب را مانندکاغذ بر روی ا، بکار برد و برای پاک کردن آن هم می‌توان به راحتی از آب استفاده کرد.

انواع فیلم هایی که نام بردیم، به صورت ورقه، دفترچه، رل یا توپ ساخته می‌شوند.

طلق‌های رنگی

نوع دیگری از فیلم اسیت که به صورت ورقه یا رل در انواع رنگ‌ها زنده و شفاف و پشت نما تهیه می‌شود. این طلق‌ها برای پوشش‌های مختلف مفید هستند، مثل مجلد کردن صفحات گزارش ها، آماده سازی اسلایدها برای دستگاه اوورهد (Overhead projection)کلاژ و کارهای هنری که نیازمند پس زمینة رنگی و شیشه نما هستند. ورقه هایی اکرلیک(Acrylic) بی رنگ یا رنگی با قطر 3 میلیمتر و 6 میلیمتر و 12 میلیمتر نیز ساخته می‌شوند که بسیار گران هستند و فقط برای کارهایی که به معرض تماشا گذاشته می‌شوند وشکلیل و باارزش هستند و هم چنین برای قاب کردن و ساختن ماکت با استفاده از چسب سیمانی مخصوص، مناسب هستند.

کاغذ و فیلم شفاف و مات (نیمه شفاف) در مراحل طراحی

کاغذ مخصوص کپی برداری، پوستی و کالک (Tracing paper) برای انتخاب کردن اطلاعات تصویری، رونوشت برداشتنن منتقل کردن اطلاعات تصویری، تغییردادن و دگرگون کردن مختصات اطلاعات تصویری از یک سطح به سطح دیگر، مرود استفاده قرار می‌گیرد. کپی برداری در فرایند طراحی برای تهیه پلان و تجزیه و تحلیل فضای اصلی کار و ارتباطات جزء جزء ترکیب دهنده کار بسیار مفید است.

با قرار دادن کاغذ پوستی، کالک یا طلق، کارکردن بر روی سری طرح‌های ارتوگرافیک (Orthographick)که بر روی کاغذ سفید کشیده شده اند، می‌توان مفاهیم فراوانی را به صورت سه بعدی در برابر چشم نمایان ساخت. مراحل اجرای این آزمایش بصری به طراح کمک می‌کند تا طرز تلقی، روش و درک حساسی را نسبت به حرکت اشیاء در فضا بدست آورد.

هر مرحله از مراحل مختلف یک ایده در حال تکوین را می‌توان با استفاده از ماژیک‌های نایلونی یا مرکب، بر روی یک طلق شفاف ترسیم کرد و سپس با قرار دادن کلیه مراحل بر روی یکدیگر، آن‌ها ر ا با هم ترکیب نمود.

این روش به طراح امکان می‌دهد که روابط پیچیده‌تر ایده اش را ببیند و ملاحظات فیزیکی و غیرفیزیکی را با هم ترکیب کرده و آها را به صورت گرافیکی درک نماید.

در موقع تهیه گزارش‌های نوشتاری یا نمایش آثار بر روی دیوار یا نمایش به وسیله پروژکتورهای اورهد می‌توان راه حل‌ها و پیشنهادهای پیچیده و بغرنج را نیز با اجرای این روش، یعنی روی هم قرار دادن اطلاعات پی در پی به روی طلق‌های جداگانه و ترکیب آنها به دیگران انتقال داد.

ساختار پی در پی و تدریجی لایه‌های طلق حاوی اطلاعات، که با این روش روی هم قرار می‌گیرند (Super impose) و درهم ادغام می‌شوند، عمدتا” برای توضیح و ارزیابی جنبه‌های مختلف مربوط به منطقه و طرح‌های پیشنهادی در مورد پلان‌های پیچیده و بغرنج، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظام استاندارد اندازه کاغذ C , B , A

نوعی نظام بین المللی که در آغاز از سوی اداره استانداردهای آلمان (DIN) برقرار شد و متعاقب آن از سوی سازمان بین المللی استانداردها (ISO) در سوئیس پذیرفته شد. مجموعه استانداردهای A کلیه نوشت افزارها و کتاب‌ها را در بر می‌گیرد، مجموعه استانداردهای B طیف واسط جایگزینی است که معمولا” برای اندازه پوسترها و اعلان دیواری و . . . به کار می‌رود، مجموعه استانداردهای C منحصرا” برای اندازه پاکت منظور شده است.

اندازه‌های گروه A  از مستطیلی با مساحت یک متر مربع مشتق می‌شود (ورق A صفر). اضلاع تمامی ورق‌ها دارای نسبتی برابر با  41142/1:1 است، که به هر تعداد تا بخورند همواره این نسبت ثابت برقرار می‌ماند. اندازه‌های ارائه شده در زیر براساس میلی‌متر است .

نظام اندازه حروف چاپی امریکایی – انگلیسی

واحد اندازه گذاری حروف امریکایی و بریتانیایی که در سال 1886 در امریکا و در سال 1898 در بریتانیا به کار گرفته شد و مبتنی است بر واحد استاندارد 3515/0 میلی متر .

کاغذ آنتیک

نوعی کاغذ چاپ نورد نخورده، با سطح زمخت و کمی آهاردار که عمدتا” برای بروشور، جلد و کتاب و نوشت افزار به کار می‌رود. اگر خطوط قالب کاغذ به روشنی قابل رؤیت باشد antique laid می‌گویند و در غیر این صورت antique wore گفته می‌شود.

اصطلاحات چاپ و طراحی ، کاغذ آنتیک

کاغذ با پرداخت ماشینی (MF)

معمولا” به صورت مختصر کاغذ MF هم گفته می‌شود. انواع مختلف کاغذهای بدون روکش که با عبور بین غلتک‌های دستگاه، هر دو سوی آن پرداخت می‌شوند. بافت سطحی آنها صیقلی است اما براق نیست. این نوع کاغذها می‌توانند بسته به نیازهای متنوع کاغذساز و یا برای چاپگر بسیار متفاوت و متنوع باشند.

کاغذ با روکش ماشینی

کاغذی که طی مراحل ساخت ماشینی، با استفاده از غلتک هایی که مخلوطی از چسب مواد معدنی برخود دارند، روکش می‌شود. کیفیت سطح نهایی کاغذ با برخی از کاغذهای هنری قابل رقابت است. همچنین نگاه کنید به کاغذ روکش دار و کاغذ روکش دار براق.

کاغذ با لعاب ماشینی

غالبا” به صورت مختصر کاغذ MG  هم گفته می‌شود. نوعی کاغذ بدون روکش، که غالبا” برای چاپ پوستر به کار می‌رود، و یک رویی آن زبر است و روی دیگر آن به صورت ماشینی براق یا گلاسه شده است.

کاغذ بدون پوشش

کاغذ نازک، محکم و بدون پوشش مشابه با کاغذ محکم اما کمی روشن‌تر است. برای تحریر کردن، نسخه برداری با کاربن و برای رسم پیش طرح مناسب است.

کاغذ پارچه ای

کاغذ تحریر مرغوبی که از خمیر کاغذی پارچه ای ساخته می‌شود.

کاغذ پوشش دار

اصطلاحی عام برای نوعی کاغذ چاپ که سطح آن با لایة ظریفی از خمیر پوشیده شده است. سطح کاغذهای پوشش دار برای چاپ نیم سایة ظریف و کپی رنگیی بسیار مناسب است و چاپ با کیفیت بالا را امکان پذیر می‌کند. نگاه کنید به کاغذ پوشش دارد نورد شده.

کاغذ دنده دار

نوعی کاغذ چاپ و تحریر بدون پوشش، که به دلیل وجود نشانة کم رنگ خطوط راه راه بر سطح آن قابل تشخیص است. نقوش کاملا” واضحی از خطوط منظم عمودی با مجموعه خطوط ضخیم‌تر و با فاصلة عریض‌تر افقی متقاطع می‌شود. این خطوط در اثر سیم افقی و عمودی قالب (معروف به خطوط زنجیری) به هنگام ساخت کاغذ بر روی آ، نقش می‌بندد.

کاغذ ریز بافت

کاغذ بدون روکش و با بافت هموار که با استفاده از یک قالب با توری ظریف سیم تاب ساخته می‌شود، سطح این کاغذ بر خلاف کاغذ دنده دار فاقد خطوط افقی کم رنگ است.

کاغذ شبه هنری

کاغذی که مواد پوششی خاک چینی به هنگام ساخت کاغذ به خمیر آن اضافه می‌شود. سطح نهایی این کاغذ از کاغذ هنری که مواد پوششیی بعد از ساخت کاغذ به آن اضافه می‌شود، مرغوب‌تر است.

کاغذ کارتریج

کاغذ محکم و برای مصارف روزمره، با سطح زبر یا مات که برای طراحی، کاغذ روکش و جلد کتاب مناسب است . کاغذ کارتریج افست به طور خاص برای کارهای چاپی ساخته می‌شود. این نوع کاغذ دارای ابعاد مناسب است و حاشیة یکنواختی دارد.

کاغذ گلاسه، کاغذ روکش دار برق

نوعی کاغذ هنری با سطح براق و لعاب شکل که برای اجرای کارهای نیم سایه و رنگی مناسب است. پوشش ضخیم خمیر جاذب مرکب و چسب به پایه کاغذ پوشش دار افزوده می‌شود. با عبور دادن کاغذ از بین دو سیلندر لعاب داغ، پرداخت نهایی سطح کاغذ انجام می‌شود. همچنین نگاه کنید به کاغذ پوشش دار، کاغذ با پوشش ماشینی.

کاغذ محکم

این کاغذ در آغاز برای کاغذهای دولتی و اسناد قانونی استفاده می‌شد و کاغذی محکم، با پوشش هموار است که معمولا” برای تهیه نوشت افزار، یا کاغذ تحریر استفاده می‌شود. به علاوه برای چاپ نیز، کاغذ مناسب محسوب می‌شود.

کاغذ هنری

نوعی کاغذ چاپی با کیفیت بالا، دارای سطح صیقلی که گاه ممکن است یک یا دو روی ورق کاغذ با ترکیب خاک چینی پوشیده بشده باشد. کاغذ پوشش دار که دارای بهترین کیفیت است و با کشیدن یک پوشش جاذب مرکب بر روی سطحی از ورق کاغذ که قبلا” پوشش دهی ماشینی شده، می‌سازند.

یک غلطک داغ لعابدار، سطح ظاهری یا پرداخت نهایی آن را پدید می‌آورد. در روش پوشش دهی با قلم مو از یک برس غلطکی چرخان برای پوشش دادن آن استفاده می‌شود که پس از آن با قلم موهای پهن و به هنگام عبور از یک پیشگیر لاستیکی، پرداخت و صیقلی می‌شود. روش پوشش دهی ماشینی و پوشش دهی با قلم مو، سطح چا با کیفیت نامرغوبی را پدید می‌آورد. نگاه کنید به کاغذ هنری تقلیدی.

ابزار خروجی اطلاعات

ابزاری که داده‌های اطلاعاتی را از رایانه دریافت میی کند. رایج‌ترین این نوع ابزارها، مانیتور(صفحه نمایش)، پلاتر، دستگاه چاپگر، و ضبط ویدئویی است.

ابزار ورود اطلاعات

ابزاری که داده‌ها را به یک رایانه انتقال می‌دهد. رایج‌ترین نوع این ابزار صفحه کلید و ماس (موشواره) است.

ابزار ورود / خروج اطلاعات

یک واحد فرعیی متصل به رایانه که هم به عنوان ابزار ورود اطلاعات و هم ابزار خروج اطلاعات استفاده می‌شود. برای مثال لوح فشرده (دیسک) و نوار که همزمان می‌توانند اطلاعات را بخوانند و آن را در خود ثبت کنند، چنین ابزاری محسوب می‌شوند.

اپتیما (حروف چاپی)

نوعی حروف چاپی زیبا از نوع بدون سریف که هرمان زاف در سال 1958 طراحی کرد. مشخصة این حروف که برای حروفچینی نمایشی و متن استفاده می‌شود آن است که خطوط آن در قسمت انتهایی کمی پهن‌تر می‌شود. زاف خود این حروف را «حروف رومی بدون سریف» می‌خواند.

اتحادیه بین المللی گرافیک

انجمنی متشکل از طراحان گرافیک که از سوی گروه کوچکی از طراحان فرانسوی و سوئیسی در پاریس بنیاد نهاده شد. اولین گردهمایی سالانة این گروه در سال 1951 که هنوز بسیاری از اعضای آن در شهرهایی مختلف اروپا پراکنده بودند، برپا شد.

دامنة عضویت آن که در آغاز فقط هنرمندان اروپایی را در بر می‌گرفت، حال بسیار گسترده شده و بسیاری از اهل فن شاخص را در سرتاسر دنیا دربر می‌گیرد. عضویت در این فقط از طریق دعووت انجام می‌شود و محدود به اشخاصی است که شهرت جهانی کسب کرده اند. AGI نمایشگاه‌های منظمی از آثار اعضای خود، غالبا” آثاری که مضامین خاص فرهنگی یا آموزشی دارند، ترتیب می‌دهد.

اثر آماده عکاسی

اصطلاحی عام برای هر اثر هنری که برای باز تولید به روش عکاسی پیش از چاپ آماده شده باشد.

اثر نهایی

نگاه کنید به اثر هنری.

اثر هنری

این اصطلاح به آن نوع آثار تصویری، نموداری و عکاسی (یعنی آثاری که حروف چینی نیستند) اطلاق می‌گردد ه توسط یک طراح یا کاردان اثر هنری برای تکثیر یا باز تولید آماده شده است. وقتی تمامی عناصر حروف و طرح در جای خود قرار گرفتند، این کپی آمادة عکسبرداری را «اثر نهایی» یا «مکانیکال» می‌نامند. اثر نهایی معمولا” واجد تمام مشخصات لازم برای هر نوع باز تولید یا چاپ است. عمدتا” به صورت اختصاری art یا arw هم گفته می‌شود.

اشپون؛ کواد – کوادرات

اصطلاحی قراردادی برای واحد فاصله گذاری حروفچینی، که برای پر کردن فاصلة بین سطرها در یک متن حروفچینی به کار می‌رود این واحد به صورت اندازه هایی مشتقی اندازة کلی ام موجودند، مثلا” ان (نصف ام)، دوام، سه ام و . . .  .

اشتباه چاپی

خطاهای فرعی حروفچینی (هجا، نقطه گذاری . . . ) که پیش از چاپ باید تصحیح شود. نگاه کنید به تصحیح مؤلف، علامت‌های تصحیح نمونه.

می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید: انواع روشهای چاپی چیست؟

اصلاح مؤلف

اصلاحات و تغییراتی که مؤلف پس از آن که متن نهایی حروفچینی شد، انجام می‌دهد. همچنین نگاه کنید به علائم اصلاحی و ویرایشی، اصلاحات جزئی.

الفبا

مجموعه ای از حروف یا علائم، که با ترتیب مشخص و منظمی آرایش شده و برای نوشتن زبان استفاده می‌شود. در حوزة حروفچینی، به یک دست کامل حروف چاپی سربی با یک اندازة مشخص یا طیف کاملی از اندازه‌های حروفچینی نوری که فونت نامیده می‌شود، اطلاق می‌گردد.

حرف “ام”

اندازة حروف چاپی که برابر اسیت با مجذور اندازة هر حرف، یعنی ام 10 پونت برابر است با 10 پونت × 10 پونت، یا ام 12 پونت برابر است با 12 پونت × 12 پونت. اندازه ام 12 پونت (21/4 میلی متر) را به طور قراردادی پیکاام می‌گویند. اندازه‌های خط و مساحت حروف معمولا” با پیکاام مشخص می‌شود.

اندازه حروف ریزی

اصطلاحی برای اندازة خاصی از حروف چاپی که معمولا” برای حروفچینی متن به کار می‌رود. به طور معمول به پونت 6 تا 14.

اندازه ظاهری

از این اصطلاح برای اشاره به تفاوت اندازة حروف با پونت هم اندازه ولی از حروف چاپی مختلف استفاده می‌شود(نگاه کنید به اندازه گذاری حروف). این اختلاف اندازة ظاهری ناشی از تفاوت در ارتفاع ایکس نسبت به ارتفاع بخش صعودی و اندازة بخش نزولی حروف است.

بند

اصطلاحی قراردادی برای کمیت کاغذ، معمولا” 500 ورق، اما ممکن است از 480 تا 516 برگ را در بر گیرد.

پی ام تی

حروف اختصاری «انتقال فتومکانیکی» . نوعی روش تکثیر چاپ نوری با کیفیت بالا از یک نسخة اصلی است که می‌توان از کپی‌های سیاه و یا سفید، به صورت هم اندازه، بزرگتر یا کوچکتر از اندازة اصلی آن برای تکثیر اثر نهایی استفاده کرد.

پیرا

سر واژة «انجمن تحقیقات صنایع چاپ» – انجمن فنی بریتانیایی که در زمینة آزمایش و تحقیق بسته بندی، کاغذ و مقوا، و چاپ فعالیت دارد. این انجمن گزارشات تحقیقی و متون آموزشی را برای اعضای خود منتشر می‌سازد.

تخمین اندازه، پیش بینی حجم حروفچینی

اصطلاحی باری نوعی روش محاسبه تعیین میزان فضا (تعداد سطرها، صفحات و . . . ) مورد نیاز برای یک متن دست نوشته با یک نوع حروف چاپیی خاص در اندازه و ابعاد مشخص حروفچینی می‌شود.

تداخل حروف

اصطلاحی در حروفریزی فلز مذاب برای توصیف آن بخش هایی از حروف که به خارج از حاشیة بدنة فلز گسترش می‌یابند. این بخش‌های بیرون زده در حروف مجاور روی هم قرار می‌گیرند و در نتیجه چیدمان حروف ر ا بهبود می‌بخشند. حروف از این نوع به ویژه در الفبای ایتالیک رایج است.

دیجیتال کردن (رقمی سازی)

رو تبدیل خطوط یک تصویر یا حروف چاپی به مجموعه ای از خطوط کوچک که رایانه با پردازش آنها تصویر اولیه را باز تولید می‌کند. این روش با روش اسکن کردن تصویر که طی آن مشخصه‌های رنگی یا تک رنگ هر یک از عناصر گرید بر تصویر اولیه قرار می‌گیرد، متفاوت است.

سولاریزه

نوعی روش عکاسی که فیلم یا عکس را طی مرحلة ظهور در برابر یک منبع نور متراکم نوردهی می‌کند طی مرحلة ظهور تا سایه روشن «معمول» ولی معکوسی را پدید می‌آورد. من ری از اواسط دهه 1920 با این روش به تجربه گری پرداخت.

طراحی گرافیک

مهمترین اصلاحات چاپ و طراحی، طراحی گرافیک است. اصطلاحی عام برای حرفه ای متشکل از طراحی حروف، تصویرسازی، عکاسی و چاپ به منظور ارائه اطلاعات یا آموزش. این اصطلاح را نخستین بار ویلیام ادیسون دیگینز در سال 1922 به کار برد، با این حال فقط از جنگ جهانی دوم به بعد بود که کاربرد آن فراگیر و رایج شد.

طراحی نشانه

اصطلاحی برای هماهنگ سازی نیازهای نشانه ای مسیریابی، آموزشی و اطلاع رسانی برای استفاده در محیط‌های شهری، ساختمان‌ها و مناسبت‌های مهمی همچون نمایشگاه ها. طراحی نشانه یکی از مؤلفه‌های همبستة بسیاری از برنامه‌های هویت سازمانی است.

علامت تجاری

نشانه ای به شکل یک نماد یا حروف نشانه، که برای شناسایی و / یا وحدت بخشی به محصولات و خدمات یک سازنده یا تأمین کنندة خاص استفاده می‌شود.

جمع بندی

در پایان مقاله که درباره مهمترین اصطلاحات چاپ و طراحی 1، توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارائه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات