blog روانشناسی لوگو و طرح و نقش رنگ های لوگو در برندینگ و خلق تجاری - آژانس تبلیغاتی پرسفید

روانشناسی و انتخاب رنگ در طراحی لوگو

  • تاریخ نشر : مهر ۱۹, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
روانشناسی لوگو و انتخاب رنگ در طراحی لوگو

در دنیای امروز برندینگ یا همان ایجاد یک نام تجاری مهم‌ترین بخش تجارت است.تجارت در هر زمینه ای که باشدچه مجموعه‌های تولیدی و چه خدماتی در نهایت نام تجاری آن حرفه است که گویای موفقیت یا شکست آن خواهد بود. موفقیت نام تجاری برابر با موفقیت خود تجارت است.در حقیقت هدف اصلی برندینگ این است که یک کالا یا خدمات از رقبایش متمایز دیده شود.تنها زمانی یک مجموعه ارزش افزوده پیدا خواهد کرد که یک نام تجاری شود و یا اصطلاحا برند شده باشد. داشتن اطلاعات لازم در مورد روانشناسی لوگو و رنگها در برند از مهمترین برندینگ در تجارت امروزی است.

این مطلب را مطالعه کنید: برای برندسازی چه باید کرد؟

مطالعات و تحقیقات در طول بیست سال گذشته ثابت کرده است که نقش برندها در ارزش آفرینی،کاهش ریسک و افزایش عمر کسب و کار غیر قابل انکار است.در نتیجه یکی از با ارزش‌ترین دارائی‌ها هر مجموعه برند یا برندهای آنها می‌باشد، یکی از ضروریات مدیران ارشد هر سازمان ایجاد برندهای قدرتمند می‌باشد.در یک مجموعه نباید هدف چیزی جز تثبیت نام تجاری باشد. اگر شما قادر به خلق نام تجاری با نفوذی باشید در این صورت نیز می‌توانید از جریان بازاریابی موثرتر و با نفوذتر بهره مند شوید. نام تجاری یک هویت است پس می‌توان چنین فرض کرد که پروسه برندینگ(خلق نام تجاری) روند ساخت و پرداخت این هویت است.عوامل بسیاری در پروسه برندینگ تاثیر گذارند از جمله نام، نشانه(لوگو)، طرح بسته بندی، رنگ ، ویژگی‌های محصول و یا خدمات، وب سایت، تبلیغات، مدیریت مجموعه، پرسنل که می‌توان از آنها به عنوان عناصر برندینگ نام برد. ما در این مقاله سعی داریم تا به روانشناسی لوگو و طرح و نقش رنگ‌ها در خلق نام تجاری بپردازیم.

روانشناسی لوگو و طرح و انتخاب رنگ ها

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تبلیغات یک کالا توانایی ماندگاری برند آن در ذهن است به گونه‌ای که در صورت تکرار خرید، با توجه به کیفیت کالا، تمایل برای استفاده مجدد از‌‌ همان برند ایجاد شود. برای این منظور ابتدا نیاز است علامت تجاری خود را در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت کنید، در غیر این صورت همیشه تهدید سوء استفاده از نام تجاری و برند شما توسط دیگر واحد‌های تولیدی وجود داشته و در صورت عدم ثبت آن، امکان پیگیری و شکایت را از خود سلب می‌کنید. هم چنین دقت نمایید امروزه علامت گذاری به مسئله‌ای اساسی در خط مشی کالا تبدیل شده است و در بلندمدت تولید کالا با یک علامت تجاری، به سرمایه گذاری قابل توجهی، مخصوصاً در زمینه تبلیغات پیشبردی و بسته بندی نیاز دارد.

در نظر بگیرید شما با حداکثر توان و استعداد و سرمایه خود یک واحد تولیدی و یا خدماتی را تأسیس کرده و محصولات خود را با بیشترین کیفیت ممکن تولید می‌کنید، هدف شما جلب رضایت مشتریست و به آن نائل می‌شوید، اما با توجه به دنیای رقابت امروز تنها از طریق داشتن علامت تجاری منحصر به خود می‌توانید از خرید دوباره مشتری اطمینان حاصل کنید.

شاید سال‌هاست که برای کسب و کارتان زحمت می‌کشید اما هنوز هم، با وجود مشتریان زیاد، یک نام آشنا نشده‌اید. ممکن است فکر کنید محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید شایستگی چنین نامی را ندارد اما اشتباه می‌کنید. گناه ناآشنا بودن محصول‌تان را بر گردن خط تولید یا مجموعه‌ای که سازمان‌دهی کرده‌اید نیندازید؛ مقصر اصلی خود شمایید که هیچ وقت با صدای بلند نام کسب وکار و قدرت خارق‌العاده‌اش را به زبان نیاورده‌اید.

به‌طور کلی پیام تبلیغاتی موفق، پیامی است که می‌تواند در نخستین نگاه مخاطب را به‌خود جذب کند پس سعی کنید خیلی وارد حاشیه‌ها و جزئیات نشوید و یک تصویر یا جمله ساده را انتخاب کنید که با یک‌بار دیده شدن فهمیده می‌شود و در ذهن می‌ماند. حالا وقت آن است که یک نقطه طلایی در تبلیغ‌تان وارد کنید؛ از قدرت احساسات و هم‌ذات‌پنداری مخاطب برای در یاد ماندن تبلیغ‌تان استفاده کنید و او را درگیر آگهی‌ای کنید که مقابلش قرار دارد.

استفاده از الفاظ را کنار بگذارید و گمان نکنید اگر نکته‌ای که در کسب و کارتان هست، در تبلیغ‌تان نیاید، دیگران شما را ضعیف فرض می‌کنند. بلکه سعی کنید در تبلیغ‌تان نقاط طلایی کسب و کار و تفاوت‌هایش با هم‌صنف‌های‌تان را مختصر و مفید روشن کرده و کاری کنید که مخاطب برای کسب اطلاعات تکمیلی خودش پیگیر شما باشد. فکر نکنید اگر وارد جزئیات شوید و خیلی حاشیه پردازی کنید، تبلیغ‌تان موفق می‌شود، بلکه برعکس. کوتاه حرف بزنید و تنها از شعارهای تکان‌دهنده و به یاد ماندنی کمک بگیرید.

تصور نکنید پیام یا تصویری که طراحی کرده‌اید، همیشه موفقیت آمیز پیش می‌رود. ممکن است تبلیغ شما نتواند از پس مخاطبان بر بیاید پس برای تجدید آن، اول ببینید آگهی‌های‌تان در دوره‌های قبل چقدر بازخورد به همراه داشته‌ و بعد برای تکرار شان اقدام کنید. شاید مجبور باشید شیوه تبلیغ‌تان را اصلاح کنید و شاید هم نیاز داشته باشید رسانه تبلیغاتی‌تان را تغییر دهید؛ پس فکر نکنید شکست یک تبلیغ به معنای شکست تمامی تبلیغات است.

قرار نیست برای همه کس، همه چیز باشید. تکلیف‌تان را با خودتان روشن کنید؛ برای چه کسی حرف می‌زنید و قرار است مشکلی را حل کنید. اجازه دهید که موسسه‌های دیگر، باقی مشکلات را حل کنند و شما تنها تمرکزتان را روی یک موضوع بگذارید و برای جا انداختنش با کمک تبلیغات تلاش کنید.

روانشناسی لوگو و طرح و رنگ یکی از جالب‌ترین و در عین حال بحث برانگیزترین جوانب بازاریابی است که نقش مهمی در متقاعدسازی مشتری برای خرید دارد. دلیل این امر این است که امروزه اکثر مکالمات مربوط به رنگ و متقاعدسازی مشتری، شامل شواهد حدسی و گمانه‌زنی است. علاوه بر این، بعضی از بازاریابان اطلاعات اغراق‌آمیزی درباره‌ی “رنگ و ذهن” به منظور گمراه کردن به مشتری می‌دهند.

مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق

این روزها برند در بازارهای جهانی به یکی از بازیگران اصلی کسب و کار بدل شده است و هر کمپانی که بتواند برند مقتدرتری در بازار داشته باشد، گوی سبقت را خواهد ربود. وقتی موضوع برند و برندسازی مطرح می‌شود، یکی از سئوالات اساسی این است که شرکت‌ها درهنگام ایجاد یک راهبرد برند موفق و پیروزمند، چه نکاتی را باید در نظر داشته باشند؟

  1. نخستین چیزی در ایجاد برند موفق باید در نظر گرفت، ایجاد تفاوت و تمایز است. بهترین راهبرد برای ایجاد یک برند نیرومند، ایجاد درکی از مفهوم تفاوت است. بزرگترین گام در فرایند تبدیل شدن به یک برند مشهور و نه صرفاً یک نام مشهور، آن است که برند هم متفاوت دیده شود و هم بهتر از رقبا باشد.
  2. دوم اینکه سهم خود را مطالبه کنید و مدعی آنی باشید. روابط نیرومند با مشتریان، برندهای نیرومند را تقویت می‌کند ولی شرکتها همچنان مایل به تمرکز بر کسب سهمی از جیب مشتری هستند تا کسب سهمی از قلب و احساس مشتری.این فلسفه ممکن است موجب فروش در کوتاه مدت شود ولی موجب ایجاد روابط بلند مدت نخواهد شد.
    دستیابی به سهمی از قلب و احساس مشتریان از طریق راضی کردن آنها نه فقط موجب ایجاد مشتریان وفادار خواهد شد بلکه این مشتریان خشنود را به یک نیروی فروش کارآمد برای شرکت تبدیل خواهد کرد.
  3. سوم اینکه کاریزمای برند را ایجاد کنید. وجود احساسات موجب فروش می‌شود و شرکتها همواره باید تلاش کنند که رابطه ای احساسی را میان برند یا برندهای خود و مصرف کنندگان ایجاد کنند. بهترین راه برای اطمینان از اینکه احساسات به برند و ایجاد روابط با مصرف کنندگان تبدیل شود، ایجاد شخصیت برندی نیرومند است. به عبارت دیگر استفاده از ارزشهایی که مصرف کنندگان دوست دارند و می‌توانند با آنها ارتباط بر قرارکنند.
  4. چهارم اینکه به یاد داشته باشید که فرهنگ برند ایجاد کنید. آموزش کارکنان، نقش بسیار مهمی در موفقیت برند دارد. تک تک کارکنان شرکت باید آموزش داده شوند تا هم ارزش برند را بدانند و هم در کارهای روزانه شان در مسیر ایجاد برند از آن استفاده کنند. افراد از تجربه‌هایی بزرگ در زمینه برند برخوردارند. آنها سفیران برند شما هستند.
  5. پنجم اینکه دست به استقرار سیستم مدیریت برند بزنید. همه نقاط تماس با مصرف کنندگان باید مورد توجه و مراقبت ویژه باشد تا اطمینان حاصل شود که کل تجربه‌های افراد در زمینه برند همخوان، هماهنگ و متناسب است. این مسأله شامل تغییر دادن راهبرد ، سیستم، فناوری، فرایندها، خدمات، کالاها و حتی مکان‌های فیزیکی است تا بتوان تجربه‌های خریداران را مهندسی کرد.

روند برندسازی

یک عنصر بسیار مهم دیگر در حوزه برند سازی، متوازن کردن یکپارچگی و همنوایی با تغییرات است. گرچه مصرف کنندگان از محصولاتی که با آن آشنا هستند و با خواسته‌های آنان سازگار هستند خوششان می‌آید، ولی در عین حال خواهان چیزهای جدید نیز هستند. کالاها و خدمات جدید، عناصر بسیار مهم برای ارائه تجدد و ارتباط با مصرف کنندگان است. ولی ثابت نگه داشتن نام برند و ارزش‌های آن موجب افزایش اطمینان دوباره و اعتماد بیش از پیش می‌شود.

آخرین موردی که لازمه ایجاد برند موفق است این است که شرکتها باید با برندسازی به عنوان یک سرمایه گذاری برخورد کنند نه به عنوان یک هزینه. اشتیاق به سرمایه گذاری در زمینه برند در آسیا و کشورهای درحال توسعه ضعیف است. تأکید بسیار زیاد بر تفکر و عملکرد کوتاه مدت سبب تضعیف برند سازی و به حاشیه راندن آن می‌شود. در اغلب موارد، متناسب با تغییر عامل” احساس خوب” به برند میزان تخصیص نقدینگی به موضوع برند سازی تغییر می‌کند.

مدیریت برند ، باورها و ارتباطات شفاف، هدفمند و پایداری است که شرکتها بر اساس آنها برای مشتریان هدف خود ارزش آفرینی می‌کنند و به نوعی برند خود را مدیریت می‌کنند (آلن میشل). وی مدیریت برند را جزء لاینفک برندسازی معرفی کرده و اعتقاد دارد هرگز برندی صرف انجام مجموعه فعالیتی تحت عنوان “ایجاد برند”، ساخته نمی‌شود به دلیل آنکه برای شکل گیری یک برند عوامل متعددی دخیل می‌باشند.

برای مدیریت کردن یک برند، داشتن استراتژی یک ضرورت محسوب می‌شود. استراتژی برند، عنصری ضروری و نیروی محرکه ای تعیین کننده برای برنامه‌های بازاریابی شرکتها محسوب می‌شوند. تثبیت موقعیت یک برند نسبت به رقبا و هدف قرار دادن مصرف کنندگان خاص، قیمت گذاری منطقی، ارتباطات با شرکا و هرگونه سیاستی که برای حمایت از برند صورت می‌گیرد از جمله عواملی است که در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد (کاپفرر).

مدیریت برند می‌تواند بسیاری از شرکتها را از دام “خودشیفتگی برند” که ممکن است برخی را گرفتار خود کند، رها سازد چرا که شرکتها بایستی دائماً برای ارتقاء برند خود تلاش و کوشش کنند (آلن میشل).

چرا نام‌های تجاری مهم هستند؟

برای اکثر شرکت‌ها، نام‌های تجاری اولین عامل رقابتی و ارزشمند‌ترین دارایی استراتژیک، محسوب می‌شود. بدون نام‌های تجاری، ما مجبور بودیم در دنیایی زندگی کنیم که محصولات تنها طبق قانون عرضه و تقاضا و براساس قیمتشان، عرضه می‌شدند. ایجاد نام تجاری به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که فعالانه بر بعد تقاضای فعالیت‌هایشان تأثیر بگذارند و مشتریان را ترغیب کنند تا تصمیم خرید خود را براساس عوامل دیگری به جز عامل قیمت اتخاذ نمایند.

نام‌های تجاری برای مصرف‌کنندگان هم مهم هستند. نام‌های تجاری، مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازند تا برای خرید خود آگانه تصمیم بگیرند. در نتیجه به آنها کمک می‌کنند تا از میان چند گزینه یکی را انتخاب کنند. می‌توان گفت که نام‌های تجاری به زندگی ما غنا بخشیده‌اند. در جهانی که نیازهای اصلی ما برآورده‌ شده‌‌اند، نام‌های تجاری در تشخیص هویت فردی به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم. البته این، یک موضوع ایدئولوژیک است و ممکن است بسیاری با آن مخالف باشند.

چگونه یک برند قدرتمند بسازیم؟

انتخاب نام تجاری کالا یا خدمتی که در یک صنعت ارائه می‌‌شود می‌‌تواند سودآورترین بخش از یک استراتژی بازاریابی باشد. در ساده‌ترین تعریف، نام تجاری را می‌‌توان سمبل و نمادی از کالای شما دانست که قادر است از طریق آرم، ترکیب رنگ‌ها، صدا، مظاهر و حتی شیوه‌های نوشتاری، پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل ساخته و در اولین نگاه کالای شما را به ذهن وی آورد.

روانشناسی لوگو در برندینگ

هدف از این مقاله ارائه لیستی از اسامی‌ ‌سازمان‌های موفق در زمینه ایجاد نام‌های تجاری قدرتمند نمی‌‌باشد ، اما به نظر می‌‌رسد که مثال کوچکی در این جا می‌‌تواند بازاریابان جوان و تازه کار را با اهمیت این مباحث بیشتر آشنا سازد. اگر در این لحظه شما کلمه کولا را بشنوید ، چه چیزی به ذهنتان متبادر می‌‌شود ؟ آیا سریعأ تصویری از قوطی قرمز رنگی که آرمی ‌‌با خطوط شکسته لاتین روی آن می‌‌باشد، در ذهن شما نقش نمی‌‌بندد؟ سمبلی که در تمامی‌ بطری‌ها و قوطی‌های مربوط به یک نوشیدنی گازدار به‌خصوص به چشم می‌‌خورد . نام تجاری این محصول در ذهن شما از قبل وجود داشته است.

در دنیای کنونی ، انواع مختلفی از نوشیدنی کولا وجود دارد ، اما آن چه که ظاهر نمادین این نوشیدنی خاص را به ذهن شما می‌‌آورد ، همان چیزی است که ما آن را نام تجاری قدرتمند می‌‌نامیم. در واقع شما یک نام تجاری ماندگار را فقط زمانی که با آن مواجه می‌‌شوید به یاد نمی‌‌آورید، بلکه هرگاه نیازی در خود حس می‌‌کنید، کیفیت آن نام تجاری را به یاد می‌‌آورید و همان را می‌‌خواهید.

البته مسأله‌ای که نباید نادیده گرفته شود این است که تنها کالایی می‌‌تواند نام تجاری قدرتمندی را به خود اختصاص دهد که کیفیت بالایی داشته باشد. صرف هزینه برای تقویت نام تجاری کالایی که از کیفیت پایینی برخوردار است، تنها به هدر دادن منابع می‌‌باشد. از طرف دیگر در دنیای پررقابت کنونی که تمام بنگاه‌های کوچک و بزرگ، خواهان تمایز چشمگیر خود و محصولات خود می‌‌باشند.

برند و تجاری قدرتمند

یک نام تجاری نیرومند، اسلحه قدرتمندی برای شکست رقبا محسوب می‌‌شود، اما مسأله‌ای که وجود دارد این است که در طول زمان بنگاه‌هایی که دارای منابع محدود و ‌اندک مالی بوده‌اند همیشه تحت‌الشعاع سازمان‌های بزرگ و ثروتمند قرار گرفته‌اند. سازمان‌هایی که منابع و تجهیزات مالی فراوان آنها، امکان به‌کارگیری بیشترین و پرسروصداترین تبلیغات و شیوه‌های جلب مشتری را به آنها داده است. اما این پایان کار بنگاه‌هایی با بودجه ‌اندک و محدود نمی‌‌باشد.

یکی از رسانه‌هایی که در ابتدا امید بسیاری به این گونه شرکت‌ها می‌‌بخشید، اینترنت بود. اینترنت در ابتدا ارزان و برای رقبا ناشناخته بود، اما به تدریج با ورود رقبای قوی، با بودجه‌های کلان که قیمت‌های بالاتری برای به کارگیری فضاهای اینترنتی پیشنهاد می‌‌کردند، مجددأ عرصه بر حضور شرکت‌ها و بنگاه‌های ضعیف‌تر از لحاظ مالی تنگ شد، اما حضور افراد خلاق در حوزه تبلیغات باز هم راه‌های جدیدی را پیش رو گذاشت به نحوی که بدون صرف هزینه‌های کلان بتوان به نتایج درخشانی دست یافت.

یکی از موثرترین شیوه‌های به کار گرفته شده، استفاده از مشتریان در روند ساختن یک نام تجاری قدرتمند است. در این حالت، مشتریان صرفأ دریافت‌کنندگان ساده کالای شما نمی‌‌باشند، بلکه مشاوران اصلی شما در جهت بهبود بخشیدن به وضعیت نام تجاری شما و اجزا آن می‌‌باشند و از این روست که امروزه سازمان‌ها در هر ابعاد و ‌اندازه‌ای که باشند، به استفاده از وب‌سایت‌های خلق نام تجاری به صورت آنلاین روی آورده‌اند.

این سایت‌ها به آنها این امکان را می‌‌دهد که با پرداخت مبلغ ‌اندکی پول به عنوان پاداش در قبال یافتن خطا‌های موجود در وب‌سایت مربوط به شرکت، مشتریان بالقوه را در ساخت یک نام تجاری قدرتمند شریک تلاش‌های خود سازند. زمانی که مشتریان می‌‌بینند که چگونه بنگاه مذکور در تلاش برای رفع خطاها و اشتباهات خود حتی در فضای مجازی اینترنت می‌‌باشد، ذهنیت مثبت و اعتماد بالایی نسبت به شرکت مربوطه در وی به وجود می‌‌آید.

علاوه بر این ، زمانی که مشتریان احساس می‌‌کنند که در افزایش کیفیت وب سایت موثر بوده‌اند ، احساس نزدیکی بیشتری با بنگاه مورد نظر می‌‌نمایند و از همه مهم‌تر اینکه بازدیدکننده از یک وب‌سایت برای پیدا کردن خطا‌های موجود، ناگزیر به دقیق شدن و مطالعه بیشتر وب‌سایت است، در نتیجه کاملأ تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و شرکت و محصول آن در ذهن وی نقش خواهد بست مورد اشاره شده تنها یکی از هزاران روش‌های خلاقانه‌ای است که فعالان حوزه تبلیغات برای خلق یک نام تجاری ماندگار و قدرتمند به کار بسته‌اند.

اهمیت روانشناسی لوگو و رنگ در برند

برند یکی از مهم‌ترین مباحث در زمینه مفهوم رنگ است و بسیاری از تحقیقات در این زمینه نادرست هستند. تلاش‌های فراوانی جهت طبقه‌بندی واکنش مصرف‌کننده به رنگ‌های مختلف انجام شده است. اما حقیقت امر این است که رنگ به تجارب شخصی افراد بسیار وابسته است و انتقال احساس و برداشت خاص از یک رنگ به صورت جهانی دشوار است. اما الگوهای پیامی بسیاری در مفهوم رنگ وجود دارد. به عنوان مثال رنگ‌ها نقش حیاتی در خرید و برند، بازی می‌کنند.

بخوانید: اهمیت لوگو و طراحی و اجرای آن در کسب و کار

محققان بر اساس مقاله ای با عنوان ” تاثیر رنگ در بازاریابی” یافته اند که بالغ بر 90 درصد قضاوت هایی که از سوی مصرف کنندگان درباره محصولات می‌شود، تنها بر اساس رنگ است. (انتخاب نوع رنگ هم به محصول بستگی دارد).

با توجه به نقش مهم رنگ در برند، نتایج حاصل شده از یک مطالعه با عنوان ” تأثیرات متقابل رنگ” نشان می‌دهد که رابطه بین رنگ و برند بر پایه تناسب درکِ رنگی است که در برند خاصی استفاده می‌شود. ( به عبارت دیگر آیا رنگ با آنچه که فروخته می‌شود “تناسب” دارد یا نه).

مطالعه‌ای با عنوان “قرمزِ هیجان انگیز و آبی رقابتی” نیز تأثیر رنگ بر خرید را بر اساس چگونگی اثرگذاری مفهوم برند، تأیید می‌کند. این بدان معنا است که رنگ باعث می‌شود مصرف کننده درباره “ویژگی” برند ، قضاوت کند. (اگر موتورهای هارلی دیویدسان، حس خوب و قدرتمندی را به موتورسوار نمی‌دادند، دیگر چه کسی می‌خواست آنها را بخرد؟).

برخی دیگر از مطالعات نشان می‌دهند که مغز ما برندهای قابل شناسایی را ترجیح می‌دهد که باعث می‌شود رنگ اهمیت ویژه ای در ویژگی برند داشته باشد.حتی پیشنهاد شده که کسب‌و‌کارهای نوپا رنگی را برای لوگو انتخاب کنند که آنها را از سایر رقیبان خود متمایز سازد. (مثلأ اگر کلیه رقیبان از رنگ آبی در برند خود در زمینه کسب و کارتان استفاده می‌کنند، شما رنگ بنفش را انتخاب کنید).

بر اساس مطالعات محققان، زمانی که وقت انتخاب “صحیح ترین” رنگ می‌رسد، پیش بینی واکنش مصرف کننده به رنگ انتخابی که با محصول در تناسب باشد، بسیار مهم‌تر از خود رنگ است. بنابراین اگر مالکان کمپانی هارلی-دیویدسن (Harley-Davidson) می‌خواهند محصولی را تولید کنند که در مشتریان احساس قدرت کنند، باید پیش بینی کنند که محصولاتی با رنگ صورتی هرگز به فروش نخواهد رسید.

ویژگی های رنگ و برند

هر رنگ با ویژگی خاصی در ارتباط است. ( مثلأ رنگ قهوه ای با خشونت، بنفش با فرهیختگی، و رنگ قرمز با هیجان در ارتباط است). اما نکته قابل توجه در اکثر مطالعات دانشگاهی درباره رنگ و بازاریابی این است که به جای پرداختن به رنگ‌های کلیشه ای و مربوطه معمول، رنگ انتخابی تان باید با ویژگی دلخواهِ برندتان، تناسب داشته باشد.

به نادرست بودن این مفهوم کلی که رنگ سبز به معنی آرامش است توجه کنید. در صورت داشتن چنین عقیده ای از موضوع اصلی دور می‌مانیم؛ گاهی از رنگ سبز برای برندهای مربوط به امور زیست محیطی مانند Timberland’s G.R.E.E.N standard, استفاده می‌شود، اما رنگ سبز گاهی اوقات جنبه مالی را هم (مانند mint.com سرویس مدیریتی امورمالی شخصی در آمریکا) در برمی گیرد.

این موضوع درباره‌ی سایر رنگ‌ها هم صدق می‌کند، مثلاً رنگ قهوه‌ای در یک حوزه به معنی خشونت و در جایی دیگر نشاندهنده‌ی صمیمت و احساس میزبانی (مانند مراسم شکرگزاری) و یا اشتها‌آور ( مانند آگهی تبلیغاتی شکلات) است.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید که زمینه کاری شما مهم‌ترین نقش را بازی می‌کند. احساس و تصویر ذهنی که برند شما در متقاعد کردن مصرف کننده می‌گذارد، بسیار مهم است. رنگ انتخابی حتما باید با برند متناسب باشد.

یک راهنما برای روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

رنگ می‌تواند یک ابزار ارتباط بصری مهم باشد که می‌تواند به طور صمیمانه ای بر روانشناسی بیننده در سطحی نیمه هشیار تأثیر بگذارد. رنگ می‌تواند در تعیین یک ارتباط مصرف کننده با محصول داده شده یا کمپانی کمک کند و نقشی مهم در به خاطر ماندن برند در ذهن بیننده دارد.

رنگ می‌تواند یک گوناگونی عظیم از احساسات و حتی خاطرات را بیرون بکشد. یک تفسیر شخصی از رنگ می‌تواند به فاکتور هایی مانند سن، ملیت، حرفه، علاقه، و اولویت‌های شخصی بستگی داشته باشد. از این رو این توضیح نمی‌تواند به اندازه کافی در استفاده صحیح از رنگ موثر باشد، شما باید به طور کامل درک دقیقی از هدف افراد مورد نظرتان داشته باشید.

برای مثال، زمان رویارویی با یک محصول جدید، رنگ و ظواهر بصری (93%) دیگر فاکتور‌ها مانند بافت (6%) و صدا و بو (1%) در ذهن مصرف کننده باقی می‌ماند. حتی جالب است که بدانید 85% از خریداران می‌گویند که رنگ یکی از دلایل اصلی آن‌ها برای انتخاب و خریدن یک محصول است.

و دیگر تحقیقات نشان داده است که داشتن روانشناسی لوگو و رنگ شناسایی یک برند را بیشتر از 80% بالا می‌برد. این یک آمار شگفت انگیز است زمانی که شمابه این قضیه فکر کنید که اعتماد مشتری، ارتباط مستقیم با مطرح شدن یک برند را دارد. شما باید به طور عاقلانه ای شاخه‌های رنگی را در زمان طراحی یک لوگو مد نظر داشته باشید.

مطالعه کنید: روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت چیست؟

چگونه برای برند خود رنگ انتخاب کنیم

بر خلاف آنچه برخی فکر می‌کنند ، طراحی یک برند کار بسیار زمان بر و مشکلی است. نه تنها شما مجبورید تعداد زیادی متغیر را در نظر داشته باشید، بلکه باید بدانید چگونه تغییرات را به خوبی و به نسبت‌های مناسب در جاهایی که نیاز است اعمال نمایید.

اگر شما بخواهید یک برند قدرتمند را طراحی کنید، تجارت شما قسمتی از تأمین و ارائه سرویس‌ها و خدمات مناسب و مطلوب برای راضی کردن مخاطب و مشتری خواهد شد.

شما می‌توانید به فروش اتومبیل بپردازید و یا یک فروشنده مستقل باشید، فنجان بفروشید و یا تعمیرکار ساعت باشید. داشتن یک برند قدرتمند هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت ، در عوض ، باعث افزایش شانس شما برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر خواهد شد.

هنگام طراحی یک برند، شما مجبور خواهید بود نکات زیادی را در نظر داشته باشید. یکی از این آیتم‌ها رنگ است. شما می‌توانید یک لوگوی تک رنگ ، یک لوگوی دو رنگ و یا حتی لوگویی با بیش از دو رنگ داشته باشید . هر رنگ باز گو کننده مطالب و نکاتی در مورد لوگوی مرتبط می‌باشد. رنگ‌ها به طور ناخودآگاه چندین نوع پیام را منتقل می‌کنند. ما در این مقاله نگاهی به رنگ‌های اصلی خواهیم انداخت و نمونه‌های قدرتمندی از برند را که رنگ در آنها نقش بسزایی داشته را معرفی خواهیم کرد.

قرمز

قرمز رنگ خون و آتش است؛ با جنگ، قدرت، استحکام، شور و اشتیاق، عشق و آرزو در ارتباط است. این رنگ رنگ حسی است و پیام‌های قدرتی و احساسی را منتقل می‌کند. این رنگ به وفور به چشم می‌خورد. در علائم ایست، چراغ‌های خطر و تجهیزاتی که مربوط به آتش و آتش نشانی است. این رنگ در بسیاری از پرچم‌ها نیز وجود دارد. در حقیقت رنگ قرمز یک گزینه عمومی و متداول است چون شور و هیجان مردم را بر می‌انگیزد و همیشه برجسته و گیراست.

مثال: Red Bull, ESPN, Coca Cola, Yamaha, صلیب شرخ یا هلال احمر. همچنین McDonalds, Shell, Lego, Superman, YouTube و Windows برندهایی هستند که در طراحی آنها از رنگ قرمز در کنار رنگ‌های دیگر استفاده شده است.

نارنجی

رنگ نارنجی ترکیبی از انرژی رنگ قرمز و لذت و شادابی رنگ زرد است. نارنجی به معنای شادی، طلوع آفتاب و نمایانگر اشتیاق، فریبندگی، خلاقیت، جذابیت و برانگیختگی است. هر چند این رنگ به اندازه رنگ قرمز قدرت برانگیختن بیننده را ندارد، اما پیام‌ها و تأثیرات قدرتمندی به مغز انسان منتقل می‌کند. رنگ نارنجی بدون این که حس پرخاشگری و تهاجم را در فرد ایجاد کند حس گرما را به او منتقل می‌کند. این رنگ همچنین با تغذیه و مواد غذایی سالم همراه است. این رنگ سطح وضوح بالایی دارد و برای تبلیغ محصولات غذایی و اسباب بازی بسیار مناسب است. بنابراین در بساری از آگهی‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مثال: Orange, Fanta, ING and GE Money Bank و در برندهای FedEx و ZDF به همراه رنگ‌های دیگر نیز به کار رفته است. این رنگ اغلب برای آبمیوه پرتقالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. من فقط نام فانت را در اینجا ذکر کردمم اما اگر جستجویی در گوگل داشته باشید می‌توانید نام صدها برند آب پرتقال را که در آن‌ها از این رنگ استفاده شده را پیدا کنید.

زرد

رنگ زرد رنگ شادی و لذت است چون با طلوع آفتاب در ارتباط است. این رنگ حس گرما، شادی و خوشی را منتقل می‌کند. رنگ زرد انرژی و فعالیت را بر می‌انگیزد و در ماهیچه‌ها تولید انرژی می‌کند. مثل رنگ نارنجی این رنگ نیز اغلب با غذا و مواد غذایی ارتباط نزدیکی دارد. آمار نشان می‌دهد که استفاده مقدار زیاد این رنگ تأثیرات نگران کننده ای روی مغز و رفتار ما دارد.

رنگ زرد برای تبلیغ محصولا مربوط به کودکان، تبلیغاتی که با تعطیلات تابستانی در ارتباط است و نیز تبلیغ مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زمانی که هدف شما از استفاده از آن جلب توجه مخاطب است کارایی بسیار خوبی دارد، اگر چه این کارایی به اندازه رنگ قرمز و نارنجی نیست، چون رنگ زرد روشن‌تر از این دو رنگ است. برای این که تأثیر این رنگ بیشتر و قدرتمند‌تر شود باید آن را در یک پس زمینه تیره‌تر به کار برد. توصیه می‌کنیم از این رنگ در برندهای خیلی جدی و مهم استفاده نکنید چون این رنگ حس هیجاد و شدابی را القا می‌کند نمای برند را از حالت حرفه ای خارج می‌کند.

مثال: McDonalds, Batman, Yellow Pages, DHL, Best Buy and Smart Buy. در برندهای Windows, Shell, Nikon and Ferrari نیز ترکیبی از رنگ زرد و رنگ‌های دیگر را مشاهده می‌کنید.

سبز

رنگ سبز رنگ طبیعت است؛ به همین دلیل است که اغلب حس تازگی و طراوت و طبیعی بودن را القا می‌کند. سبز سمبل رشد و نمو و هارمونی است و حس امنیت را به بیننده منتقل می‌کند. سبز تیره با پول، بزرگداشت دلار آمریکایی، ارتباط نزدیکی دارد. این رنگ برای ذهن و چشم آرامش بخش است؛ به دید و تخیل کمک می‌کند. ثبات و استحکام را تلقین می‌کند و به همین دلیل برای کمپان‌ی‌های قدرتمند و مشهور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ سبز روشن در چراغ‌های راهنمایی به کار می‌رود. این رنگ سمبل سلامتی وامنیت است. هر چند این رنگ با پول و ثروت در ارتباط است اما بیشتر برای تبلیغ محصولات “سبز” مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقاله را مطالعه کنید: اصول طراحی لوگو ، آرم و نشانه

مثال: در طراحی برندهای Animal Planet و Greenpeace به طور کامل از رنگ سبز استفاده شده است. در برندهای Starbucks, Xbox 360, Windows این رنگ در کنار رنگ‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. علامت بازیافت نیز سبز است.

آبی

می‌توان گفت آبی رنگی است که به مقدار زیاد در طراحی برند مورد استفاده قرار می‌گیرد. آبی رنگ آسمان و دریا است، با تداوم و ثبات و حرفه ای بودن در ارتباط است. این رنگ سمبل اعتماد و اطمینان، هوش و استعداد، حقیقت، ایمان، وفاداری و آسمان است. اگر از این رنگ در خط مبنای پایین طرح استفاده شود، هر چیزی را که مد نظر داشته باشید تداعی می‌کند. به همین دلیل است که این رنگ به وفور در طراحی به کار برده می‌شود.

رنگ آبی به عنوان یک رنگ سودمند برای ذهن و جسم شناخته شده است و تأثیر آرامش بخشی روی انسان دارد. این رنگ حس راحتی و آسایش و آرامش خاطر را القا می‌کند. آبی یک رنگ مردانه است به همین دلیل در برندهای قدرتمند مورد اتفاده قرار می‌گیرد. این رنگ اغلب در میان مردان طرفداران زیادی دارد. رنگ آبی موفقیتی در صنعت مواد غذایی و آشپزی نداشته چون باعث کاهش اشتها می‌شود. اگر این رنگ با رنگ زرد یا قرمز ترکیب شود تأثیر بیشتری خواهد داشت.

مثال: در برندهای Nokia, HP, Intel, Samsung, Dove, Nivea, Facebook, Dell, Lenovo and Ford از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی برند استفاده شده است و در برندهای Windows, NASCAR, Pepsi, Carrefour, MSN و Volkswagen این رنگ نیز در کنار سایر رنگ‌ها قرار دارد.

ارغوانی

استفاده از رنگ ارغوانی در بین طراحان لوگو رایج نیست. اگر چه این رنگ ترکیبی از رنگ آبی و رنگ انرژیک قرمز است، به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ با تجملات، شکوه و عظمت همراه است و سمبل قدرت، اصالت، نعمت و جاه طلبی می‌باشد. ارغوانی رنگ افراد عجیب و غریب و غیر معقول است و اغلب با خردمندی، وقار و استقلال همراه است. این رنگ، رنگ افراد مونث است.

مثال: Yahoo! و LA Lakers تنها برندهای قدرتمندی هستند که از رنگ ارغوانی در انها استفاده شده است.

سفید

همه ما می‌دانیم که سفید یک رنگ نیست اما باید آن را نیز به این فهرست اضافه کنیم. این رنگ با روشنایی، بی گناهی، خلوص و پاکی همراه است. از آنجا که این رنگ به عنوان رنگ کمال شناخته می‌شود و حس مثبتی که القا می‌کند بیش از رنگ‌های دیگر است، اما به طور گسترده استفاده نمی‌شود. احتمالا دلیل این امر این است که رنگ سفید را نمی‌توان بدون رنگ‌های دیگر به کار برد.

هر لوگویی می‌توانید سفید باشد. فقط کافی است آن را در فتوشاپ باز کرده و تصویر را سیاه و سفید کنید، در نهایت به یک تصویر سفید روی یک پس زمینه سیاه خواهید رسید. این رنگ گزینه مناسبی برای استفاده در برند نیست اما در طراحی وب کاربرد زیادی دارد.

مثال: در برندهای Toy Machine و Hot Wheels رنگ سفید به همراه رنگ سیاه استفاده شده است. رنگ سفید را نیم توان به تنهایی به کار برد.

سیاه

به این دلیل که رنگ سیاه جزو رنگ‌های به شمار نمی‌اید، استفاده از آن در میان طراحان رایج نیست، هر چند این رنگ پیام‌های قدرتمندی را به بیننده القا می‌کند. این رنگ با قدرت و وقار و از سوی دیگر با مرگ، بدی و رمز و راز همراه است. این رنگ علامت قدرت و اقتدار است. به همین دلیل است که دیلپمات‌ها و سیاستمداران را فقط در اتومبیل‌های سیاه رنگ سوار می‌کنند. یک کراوات و لباس محلی سیاه رنگ نشانه مهم بودن و جدیت است.

مثال: ABC, JVC, Sony, Agent 007, RCA, Mercedes و گاهی HP. در برندهای Swiss Air, NBC, Daytona, Amazon and Cartoon Network نیز این رنگ با ترکیبی از رنگ‌های دیگر به چشم می‌خورد.

صورتی

جالب است که بدانیم زمانی که قرمز رنگ حرکت و حمله است، صورتی یکی از آرام‌ترین رنگ هاست. در حقیقت بعضی از وقت‌ها خلافکار‌ها را در سلول‌های صورتی قرار می‌دهند زیرا تحقیقات نشان داده است که رنگ صورتی میزان عصبانیت و تهاجم را کاهش می‌دهد. روانشناسان فهمیده اند که صورتی بالاترین فرکانس رنگی را در برابر روشنفکری دارد، و صورتی برای خریداران سنتی جذاب است.

بنفش

دختران جوان مرتب رنگ بنفش را به عنوان رنگ مورد علاقه شان انتخاب می‌کنند. این رنگ فعایلت‌های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است را فعال می‌کند. این رنگ می‌تواند مسایلی مانند راز، خرد و احترام به همراه داشته باشد. بنفش رنگ سلطنت است و معمولأ برای محصولات ضد پیری و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایه رنگ‌های تیره‌تر می‌تواند نشان دهنده ثروت و خوش گذرانی باشد در حالی که سایه رنگ‌های روشن‌تر به بهار و داستان‌های عاشقانه اشاره دارد.

خاکستری

در واقعه از نظر روانشناسی لوگو ، رنگ خاکستری نشان دهنده خنثی بودن و آرام بودن است. این یک رنگ خوب در طراحی لوگو نیست اما برای نشان دادن کیفیت نا مناسب چیز‌ها مناسب است.

قهوه ای

رنگ قهوه ایی بیان کننده پایداری، تجربه و راحتی است. همچنین برای بیان کردن طبیعت، دوستی، راستگویی و زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری

اگر یک شرکت تمایل دارد که از طریق نام تجاری خود ارتباط عمیق و معناداری با مشتریان خود پیدا کند، ناگزیر است در جست‌وجوی نقاط مشترک، تمایلات و علایق واحد با آنها باشد. نام تجاری باید قادر باشد قلب و روح مخاطب خود را تسخیرکند.

در دنیای امروز که بازارهای آن مملو از محصولاتی است که از لحاظ فیزیکی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند خلق شخصیت مناسب برای یک نام تجاری، می‌تواند تمایز چشمگیری را ایجاد کند. برای تحقق این امر و خلق نام تجاری که در اذهان ماندگار شود باید به جست‌وجو و بررسی پرداخت، شناسایی زمینه‌های مشترک میان مشتریان از یک سو و نام تجاری از سوی دیگر، از جمله زمینه‌سازی‌های برقراری ارتباطی موثر برای جلب مشتریان بیشتر است.

هر نام تجاری، شخصیت خاص خود را دارد. نام‌های تجاری که هویت و اهداف خود را مشخص و متمایز می‌سازد و چهره‌ای ملموس و دوستانه از خود ارائه می‌دهند، قادرند که با مشتریان خود ارتباطی غنی و سودمند برقرار کنند و نه‌تنها بخشی از قلب و ذهن آنها بلکه بخشی از زندگی روزمره مصرف‌کنندگان را تسخیر می‌کند.

اگر نام‌های تجاری ارزشمندترین دارایی شرکت‌ها هستند، پس باید به دقت مراقب آنها باشیم. اگرچه نشان دادن یک رابطه آماری میان تبلیغات و فروش، به دلیل وجود متغیرهای متعدد، دشوار است، اما می‌توان رابطه میان تبلیغات و آگاهی افراد و رابطه میان آگاهی افراد و فروش را به اثبات رساند. به همین دلیل، اکثر شرکت‌ها به دنبال افزایش آگاهی عمومی مردم از نام تجاری خود هستند. آنها مشتریان خود را ترغیب می‌کنند که نسبت به نام تجاری شرکت وفادار بمانند.

مطالعه کنید: آموزش طراحی لوگو

همچنین، مهم است که تصویر نام تجاری به دقت بررسی شود تا تضمین گردد که عناصر مختلف در ایجاد نام تجاری کنار هم قرار گرفته‌اند و توجه لازم به آنها معطوف شده است. یک دلیل انجام این کار، تأثیر نام‌های تجاری در فروش محصولات و خدمات جدید است.

در حالی که بدون شک نام‌های تجاری به رشد خود ادامه خواهند داد، اما شواهدی دال بر واکنش مشتریان وجود دارند. این اینترنت است که مشتریان را به یک نام تجاری سوق می‌دهد. این امر باعث می‌شود که سازمان‌ها دیگر ارتباطات رو در رو با مشتریان نداشته باشند و در واقع مشتریان با مالکان نام‌های تجاری ارتباط برقرار کنند. به علاوه، مصرف‌کنندگان از اینترنت، برای تعیین کیفیت نام‌های تجاری استفاده می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از این نام‌های تجاری با هزینه‌هایی گزاف توسط همان شرکت‌هایی ایجاد شده‌اند که ارتباطات رو در رو با مشتریان خود را از دست داده‌اند.

انتخاب رنگ مناسب برای برند یکی از مراحل مهم در ایجاد پیام‌های قدرمند و تأثیرگذار است. شما نه تنها با انتخاب یک رنگ مناسب برای برندتان مشتری و مخاطب را راضی خواهید کرد بلکه به آنها نشان خواهید داد که شما تصویری قدرتمند و جدید برای به نمایش گذاشتن و نشان دادن محصول خود به بازار هستید.

تحقیقات یکی پس از دیگری نشان داده اند که رنگ‌ها معنی‌های ناخودآگاهی را انتقال می‌دهند، بنابراین می‌تواند یک ابزار روانشناسی بسیار قوی در طراحی لوگو باشد. رنگ می‌تواند پیام‌های مثبت و منفی بفرستد، مردم را به خرید کردن تشویق کند یا باز دارد، اعتماد را توسعه داده یا کاهش دهد، و حتی فعالیت‌های شیمیایی را در مغز تحریک کند. یک انتخاب مناسب رنگی می‌تواند طراحی لوگو شما را تقویت و یا تضعیف کند.

در پایان مقاله که درباره روانشناسی لوگو ، طرح و رنگها در خلق تجارت توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارایه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده می شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات